عنوان پایاننامه
اسطوره شناسی و مطالبات دنیای مدرن در آثار ایبسن
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45786
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مجتبی ده دارکنگلوئی
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- چکیده آثار ایبسن از برجسته ترین آثار دوران مدرن نمایشنامه نویسی محسوب می شود و او را به حق، پدر نمایشنامه نویسی مدرن لقب داده اند. آثار پژوهشی در زمینه شناخت این آثار بی شمار بوده و از زوایای مختلف بدانها نگریسته شده است. از همین رهگذر، ایبسن را به مکاتب و ایدئولوژیهای گوناگونی منتسب کرده اند و همین، مقدمه ی چالشی در فهم آثار ایبسن شد که نتیجه اش ختم به هرزاندیشی ایبسن و آنارشی گری او شد. نگارنده معتقد است ایبسن از اندیشه های نوین به عنوان ابزاری برای بر ساختن اسطوره های نو استفاده می کند. اسطوره هایی نو که از دل آن تراژدی های نوین ایبسن به در آمده اند. اگرچه وجهه ی رئالیستی و توهم تضاد ریشه ای ما بین رئالیسم و اسطوره، و همچنین قرن اسطوره ستیزی که ایبسن در آن می نویسد، مسبب آن است که اسطوره شناسی در آثار ایبسن کمتر مورد عنایت منتقدان قرار بگیرد؛ در این میان اما پژوهشهایی گرانقدر نیز صورت گرفته که به عقیده نگارنده در هر کدام کاستیهایی هم وجود دارد. این اسطوره شناسان در شناخت منابع اسطوره ای و انتخاب ریختارها و کهن الگو ها و تطبیق آنها با آثار ایبسن، بی قید و بندانه عمل کرده اند و درنتیجه ماحصل کارشان، گیرایی چندانی در قیاس با روش کارشان ندارد. نگارنده در این پایان نامه نشان داده است که چگونه تطابق اسطوره های اسکاندیناوی با آثار ایبسن، پایاپای و تطابق اسطوره های مسیحی با آثار ایبسن به آیرونی می انجامد. این ریختار اسطوره های نوینی است که در آن، ایبسن به سراغ تاریکی های زندگی انسان مدرن و جنبه های پنهان قدرت و بورژوآزی می رود، تا افشای پلیدی ها و شکست ایدئولوژیها یا اسطوره های سیاسی تابع قدرت، پیام و ایده ی اسطوره نوین او شود. تراژدی های او نیز وضعیت قرار گیری این اسطوره ها در واقعیت مدرن را به چهره می کشند.
- Abstract
- Abstract Ibsen’s works are considered as the most prominent among modern dramatic writings and he is virtually entitled the father of modern drama. Numerous research studies have been performed on his plays and they have been overviewed from various dimensions. Accordingly, Ibsen is referred to a variety of styles and ideologies and these provided challenges in understanding Ibsen’s works which ended in anarchistic understandings of his works. Ibsen has utilized new ideas as a tool for the construction of new myths. New myths from the heart of which, new tragedies have been extracted. Although realistic aspect of Ibsen’s works and the illusion about fundamental contrast between realism and myth, also the myth-opposing century, in which Ibsen writes, resulted in the ignorance of mythology issue in critic studies on Ibsen’s works. Eminent research works has also been performed in this field, although existent defects are undeniable. These mythologists have acted inconsistently in the comprehension of mythical resources and the selection of forms and archetypes and their adaption to Ibsen’s works; as a result their output is less valuable in comparison with their methodology. In this Thesis it is shown that Scandinavian myths are in accordance with Ibsen’s works and the accordance of Christian myths with Ibsen’s works results in irony. This is the morphology of new myths in which Ibsen discusses the dark points of modern human life and secret aspects of power and bourgeoisie so that the disclosure of ugliness and breakage of ideologies or power dependent political myths become the message and idea in his new myths. His tragedies also portray the position of these myths in modern reality.