عنوان پایاننامه
تاثیر کارکردهای زبان دراماتیک در عملیات تفسیری مخاطب تئاتر مطالعه ای در چار چوب نظریه در یافت
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47249
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مجتبی حسین نیاکلور
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری
- چکیده
- در آنچه در ادامه میآید، در چارچوب نظریهی دریافت به بررسی تاثیر کارکردهای زبان دراماتیک بر عملیاتی که مخاطب تئاتر جهت رسیدن به تفسیری از متن دراماتیک انجام میدهد،پرداخته شده است. برای این منظور ابتدا ویژگیهای زبان بهکارگرفتهشده در متون دراماتیک و کارکردهایی که این شکل استفاده از زبان باید داشته باشد تا متن، مشخصههای متن دراماتیک را بروز دهد، بررسی شد. با مراجعه به کاربردشناسی زبان ، تحلیل گفتمان و تحلیل گفتگو از مفاهیم تحلیلی آنها برای تبیین این کارکردها بهره گرفته شد و تاثیر مفاهیم متجسمکنندهی کارکردهای زبان دراماتیک بر تولید، تحلیل و دریافت متون دراماتیک، مورد مطالعه قرار گرفت. پس از معرفی اجمالی نظریههای خوانش و تفسیر متون، به معرفی نظریهی دریافت بهعنوان چارچوب نظری این پژوهش پرداخته شده و با شرح آرای ولفگانگ آیزر، شاخهای از نظریهی دریافت به نام پدیدارشناسی خوانش که آرای او را دربر میگیرد، برای تبیین کنشهایی که مخاطب برای رسیدن به تفسیر متون انجام میدهد، برگزیده شد. با مقایسهی عملیات تفسیری مخاطب با سیر معنابخشی به متون، آنگونه که کاربردشناسی زبان و تحلیل گفتمان به آن نظر دارند، مشخص شد که میتوان از مفاهیم تحلیلی کاربردشناسی زبان و تحلیل گفتمان در تبیین عملیات مخاطب در سیر رسیدن به تفسیر متن، بهره گرفت. در نهایت، تاثیر هریک از کارکردهای زبان دراماتیک بر تفسیر مخاطب تئاتر، از خلال بررسی تاثیر مفاهیم متجسمکنندهی این کارکردها در کاربردشناسی زبان و تحلیل گفتمان بر تفسیر متن دراماتیک بررسی شده و نتایج حاصل در بررسی شیوه و کنشهای احتمالی مخاطب جهت نیل به تفسیر نمایشنامهی شکلک، نوشتهی نغمه ثمینی در تحلیل بخشهایی از آن مورد پایش و آزمایش قرار گرفت. واژگان کلیدی: زبان دراماتیک، کاربرشناسی، تحلیل گفتمان، نظریهی دریافت، عملیات تفسیری
- Abstract
- This research is based on the framework of reception theory, and tries to study the effects of the dramatic language on the activities taken place in the mind of the audience of theatre, in order to come up with an interpretation of the text. In order to achieve this objective, first the characteristics of the language used in dramatic texts have been studied. Using the framework of pragmatics and discourse analysis, the effects of the dramatic language on the production, analysis and perception of dramatic text has been taken into account. After providing the definitions of the basic theories in this field, Iser’s ideas as the major framework of the current study has been discussed in detail. In the following chapters, the effects of all the characteristics of the dramatic language on the process of interpretation on the part of the audience are studied, and the results have been applied to Naghme Samini’s play Sheklak. Keywords: dramatic language, pragmatics, discourse analysis, reception theory, interpretation activities.