عنوان پایاننامه
تحلیل کارکرد افتراقی سوالهایی که به صورت دو مقوله ای ارزیابی شده اند در آزمون توانش زبانی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39121;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1229
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- عنایت الله شعبانی
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- آزمون توانش زبانی دانشگاه تهران (UTEPT) آزمونی سرنوشت ساز برای تصمیم گیری در مورد پذیرفتن دانشجویان در دوره های دکتری دانشگاه تهران می باشد. این پژوهش مطالعه ای است جهت معتبرسازی این آزمون که در حقیقت وجود تبعیض را در این ازمون مورد بر رسی قرار می دهد. در واقع سعی بر این بوده است که با استفاده از روش تحلیل آماری رگرسیون لجیستیک (LR) که بر روی 6،555 نفر از شرکت کنندگان در آزمون در سال 1384 انجام گرفت، به شکلی هدفمند وجود کارکرد افتراقی (DIF) سوالهای آزمون بر اساس جنسیت شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گیرد. این عمل با استفاده از پیاده کردن آزمون LR DIF ?_((2))^2 که در واقع آزمونی است برای تعیین معنادار بودن DIF انجام می پذیرد. به پیروی از آنچه که اخیراً در پیشینه این نوع تحلیل آماری مشاهده می شود، علاوه بر آزمون تعیین معناداری DIF، آزمون دیگری نیز برای تعیین اندازه شاخص های DIF بر اساس جنسیت امتحان دهندگان مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون در واقع مجذور R برای تعیین اندازه LR DIF نام دارد که برای تفسیر نتایج حاصله از آن، در مطالعه حاضر، در رویکردی مقایسه ای هر دو الگوی موجود برای دسته بندی شاخص های DIF مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصله از این مطالعه بیانگر این است که 39 سؤال از 100 سؤال آزمون UTEPT تفاوت معناداری را در مورد کارکرد سؤال برای شرکت کنندگان با جنسیت مختلف را نشان می دهند. با این حال این تفاوت های معنادار در مورد شاخص های کارکرد افتراقی این 39 سؤال بر اساس معیار های موجود در دو الگوی تفسیر اندازه DIF مشخص می شود که این تفاوت ها را تنها می توان آنچه که در این الگوها از آن تحت عنوان "قابل اغماض" یاد می شود، نامید. بر این اساس، می توان اینگونه استدلال کرد که آزمون توانش زبانی دانشگاه تهران آزمونی عاری از کارکرد افتراقی جنسیتی می باشد.
- Abstract
- The University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT) is a high-stakes test the examinees’ scores on which influence the final decisions concerning admission to the University of Tehran Ph.D. programs. As a test validation investigation, the present study, which is a bias detection research in nature, utilized logistic regression (LR) to systematically examine the presence of gender differential item functioning (DIF) in the UTEPT with a sample of 6,555 examinees who took the test in 1384. Specifically, the LR DIF two-degree of freedom Chi-squared test of significance was employed to test for the significance of DIF. Following what has been recently suggested in the literature, the test of significance for DIF was accompanied by a measure of magnitude, namely the R-squared effect size for LR DIF, for the interpretation of which the two widely accepted classification schemes were used comparatively. The results reveal that 39 of the 100 items in the test display significant gender differences. However, these group differences are viewed as “negligible” based on both of the schemes. Accordingly, it could be argued that the UTEPT is a gender DIF-free test. The conclusions are further discussed in the study.