عنوان پایان‌نامه

یک پر پرتغال



    دانشجو در تاریخ ۰۲ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "یک پر پرتغال" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46617
    تاریخ دفاع
    ۰۲ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمدباقر قهرمانی

    چکیده رساله ی نظری اینجانب، گزارش عملی ساخت فیلم کوتاه«یک پر پرتقال» می باشد.این پروژه‌ی عملی، بر پایه‌ی‌ تجربه‌ی شخصی خودم و برداشت آزادی‌ست از آن‌چه در مدت‌زمان ابتلا به سرطان خون بر من و پیرامونم گذشت. بیماری صعب‌العلاجی که ناغافل مسیر زندگی‌ام را در دالانی ناپیدا از ترس و آگاهی و چالشی اساسی بین مرگ و زندگی، هستی و نیستی و...آرامش و انتظار انداخت. و چه هول‌ناک‌ست این تجربه‌ی آگاهی و چه گوارا آن‌زمان که به‌سلامتش گذر کنی. بی تردید وفاداری مطلق به واقعیت نه تنها در هیچ زمانی میسر نیست، به تصویر کشیدن مجدد آن نیز،،دردی را دوا نخواهد کرد؛ این همزیستی ناهمگون بین بودن‌ها وَ فقدان‌ها، انگیزه‌ای شد تا این پاره‌ی مستند و دراماتیک را با روایتی دیگرگون و برگذشتن از واقعیت، در قالبی داستانی‌ـروایی به تصویر درآورم و با نزدیک شدن و در عین حال امتناع از مستندات، به زمینه‌ای انتزاعی و کمینه‌گرا(مینیمال) برسم. همچون یادمان لمحه‌ها و تداعی خاطرات که در قالب تابلوهایی مؤثر و مجزا جلوه‌گر ‌شده و حضورشان را در ذهن متبادر می‌کنند، فیلم من نیز با تداوم و تعدد چنین تابلوها وَ تقطیع آن‌هاست که قوام می‌یابد. توضیح آن‌که؛ با روایت خطی روبه‌رو نیستیم. فیـلم نامـه نـخـست سه مرتـبه بازنویـسی شـد و در مرتـبه ی چـهارم به کمال خود رسـیدکه از ابـتدا بـه ضرورت و علل نوشتاری هر یک پرداخته شده است. در اولین نسخه با عنوان«یک قاچ پرتقال»،شالوده ی اثر-هر آنچه که در مدت زمان بیماری برایـم عمـده و تاثیـر گـذار می نمود-توسط خودم نگاشته شد.سپس در دومـین مرتـبه با تغییراتی بنیـادین ساخـتار روایی و درامـاتیـک آن میـسر گـشته و از ابتدا با قـلم نویسنده-احسان فلاحت پیشه-با عنـوان جـدیـد«داسـتان ناتمام» نوشته شد. در بازنویسی سوم «بازنویسی داستان ناتمام» نقایص و کاستی های فیلم نامه بررسی و صحنه هایی حذف یا اضافه شده است.امـا هم چـنان از دو منـظر به مطـلوب مورد نـظر نرسـیده ایم.یکی به جهت مدت زمان طولانی و دیگری عدم هم ترازی و هم سانی ساخـتار فیلم نامه؛در واقـع یک نوع سرگردانی بین مستندات و انتزاعات. وامـا در فیلم نامه نهایی با عنوان«یک پر پرتقال»، همه ی اشکالات به مناسب ترین شکل ممکن تصحیح و در پنج صفحه، موجزوار به تمامیِ موارد پرداخته شد. گزارش عملی حاضر مرتبط به سیر نوشتاری سه فیلم نامه برای رس
    Abstract
    Abstract My theoretical thesis is practical reporting of a short film, named “a Piece of Orange”.This practical project is on the basis of my personal experience and free interpretation of what has been occurred during my experiencing of blood cancer. A difficult to cure disease that has changed my life to fear, knowledge, and fundamental challenges between death and life, existence and non-existence and calmness and wait; how is this knowledge terrific, and how is refreshing when you could overcome it. Undoubtedly, absolute loyalty to reality is never possible, though re-imagination of it would not be helpful; this heterogeneous coexistence between existences and shortages became motivation of imagining this document and dramatic piece in a different way in an anecdotal-narrative framework and reach to minimal and abstract background, closing and refusing the documents. Like instant commemorative book and association of memoirs, which are presented in effective and separated pictures, my film became consolidated by repetition and cutting of these images. Note that we are not encounter with linear anecdotal. Scenario has been rewritten three times and in the forth time, it has reached its perfection; which necessity and reasons of each were mentioned from the very beginning. first version, entitled “A Piece of Orange”, work basis- what was effective during disease- has been written by me. Then, in second order, it has reached its dramatic and anecdotal structure by basic changes and has been written by Ehsan Falahat Pisheh under the title “Incomplete Story”. In third rewriting, “Rewriting of Incomplete Story” some deficiencies of the scenario was evaluated and several scenes were added or omitted. But we could not reach to a desirable story from two points of view: one is a long time and the pother was in-counterbalancing and similarity of film structure; in fact, there was a kind of wandering between documents and abstracts. But in the last scenario, entitl