طراحی فضای آموزشی ( مدرسه ) در اقلیم سرد با رویکرد انرزی
- رشته تحصیلی
- انرژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46250
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- دنیا نژادقلی
- استاد راهنما
- شاهین حیدری
- چکیده
- مقوله ی انرژی و منابع رو به کاهش آن و آلودگی محیط زیست که جان همه ی جانداران را تهدید می کند ، از اصلی ترین مسائل جهان و به تبع آن ،کشور ماست و همه ی علوم به نحوی به دنبال راه حلی برای بهبود این وضعیت هستند. درزمینه ی معماری، اگر ساختمان هااقلیمی طراحی شوند یعنی با محیط اطراف خود هماهنگ باشند، به طور طبیعی شرایط مناسبی درفضاهای داخلی آن ایجاد خواهد شد و این شرایط محیطی مناسب در کلاس درس، تاثیر بسزایی در میزان یادگیری و بازدهی فکری دانش آموزان دارد.همچنین نیاز به سوختهای فسیلی برای گرمایش و سرمایش و تهویه درمدارس به حداقل می رسد.با توجه به کمبود منابع سوخت های فسیلی و آلودگی های محیطی ناشی از استفاده از آنها و هزینه های گزافی که باید برای تامین این منابع تجدید ناپذیر انرژی صرف کرد، از طرفی، و از طرف دیگر کمبودهای محیطی موجود در مراکز آموزشی کشور ما، ضرورت مطالعه در زمینه ی طراحی مدارس همساز با اقلیم را کاملا نشان خواهد داد. هدف از انجام این پروژه ، تهیه دستورالعمل هایی برای طراحی اقلیمی و تیپولوژی معماری مراکز آموزش ابتدایی در مناطق سردسیر و به صورت خاص،در اردبیل، می باشد. در بخش مطالعات ، سعی بر این است که ابتدا تعریف مناسبی از اقلیم ، تقسیمات آن و شرایط آسایش حرارتی افراد در این اقلیم ارائه شود.سپس ملزومات و نیازهای عملکردی آموزش ابتدایی بررسی و تحقیق شده ، راهکارهایی ارائه کنیم تا در عین حال که به شرایط محیطی مناسب برای رشد فکری و تحصیلی دانش آموزان دست می یابیم، کمترین میزان ممکن انرژی را صرف کنیم . در بخش طراحی، راهکارهای تحقیق شده در بخش اول را در طراحی یک دبستان به کار گرفته ایم.
- Abstract
- Energy , its sources and related pollution which is threatening man's life is an worldwide major concern.Recently , this issue has attracted attentions in our country , that has no structured pattern of energy consumption.All fields of science are looking for solutions to improve this condition and decrease the harmful effects of non-structured energy consumption.In Architecture, echological design and concerning about natural conditions surrounding the building , is the best way to decrease the harmful effects of energy consumption . Schools , as they are dealing with children and have lots of opportunities to adopt structured patterns of energy consumption , can be first places to be paid attention. Porpus of this research is to prepare a typology for echological design of elementary schools in cold climate, which are so vulnerable to adopt structured patterns of energy consumption and be in a good relationship with its environment.