طراحی منظر فرهنگی الموت با تاکید بر موزه باز
- رشته تحصیلی
- مهندسی طراحی محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 868;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53401
- تاریخ دفاع
- ۱۴ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سارا پیلارام
- چکیده
- مناظر فرهنگی فصل مشترک طبیعت و فرهنگ، میراث ملموس و غیر ملموس، تنوع زیستی و فرهنگی و شواهدی از تکامل بشر و استقرار آنها در طول زمان و برآمده از عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند. این مناظر ساکن و متعلق به گذشته نیستند، بلکه پویا و در حال تغییر و توسعه در گذر زمان و تحت تاثیر فعالیت های انسان هستند. دیدگاه های پیشرو در حفاظت از مناظر فرهنگی آنها را در بستر طبیعی سازنده شان در نظر می گیرند و ضمن نمایش ارزش های ملموس و غیر ملموس، زیبایی شناختی، تاریخی و فرهنگی آنها، در قالب فعالیت های گوناگون، یکپارچگی و اصالت این مناظر را تضمین می نمایند و این مفهوم موزه باز است. این رویکرد همه جانبه نگر با مفهوم گسترده منظر فرهنگی، هماهنگی و تعاملی ایجاد می کند که نتیجه آن، حفظ پیوستگی ساختار منظر است. منظر فرهنگی الموت تلفیق شگفت انگیز طبیعت، انسان و زمان است و نمود آن در تنوع مناظر موجود نمایان است. دژ الموت به عنوان بخشی از این منظر، حاصل تعامل طبیعت کوهستانی، انسان، تاریخ و فرهنگ است. جدا از ویژگیهای خاص طبیعی و جغرافیایی، سیر تاریخی، مذهبی و تحولاتی که در منطقه روی داده در روند تاریخی و مذهبی ایران بسیار تاثیرگذار است. تاریخ طولانی سکونت در الموت، با اتکا بر آثار وابنیه موجود به ویژه دژهایی کهدر منطقه پراکندهاند، حوزه تمدنی گسترده و ویژه ای را عرضه میدارد که با کمک طبیعتخاص و مردمانش،آبادیهای زیادی را شکل داده که شیوه زندگی کوه نشینیمتکی بر دامداری، کشاورزی و باغداری و نیز معادلات سیاسی تداوم حیات آنها را طی سالیانمتمادی تضمین نموده است. با توجه به ویژگیهای مناظر فرهنگی (تعامل پیچیده طبیعت و فرهنگ در طول زمان و تنوع آنها) و نیز ویژگیهای منحصر به فرد منظر فرهنگی الموت و حضور پر رنگ و تلفیق مناظر روستایی، کشاورزی، تاریخی- باستانی و طبیعی در آن، دیدگاه باستان شناسی منظر به عنوان روش شناخت منظر انتخاب گردید که در آن منظر فرهنگی، مجموعه و سیستمی از فرایندهای طبیعی و فرهنگی پویا است که در طول زمان در تعامل و مواجهه با یکدیگر هستند. با توجه به روش انتخابی، مستندسازی تاریخی و مطالعات کالبدی- طبیعی (در سه سطح دره الموت، حریم منظری منظر فرهنگی الموت و محدوده حریم دژ الموت) انجام گرفت و سپس با رویهم گزاری لایه های منتج از این مطالعات و تجزیه و تحلیل آنها، راهکارهای طراحی به دست آمد.
- Abstract
- Key words:Cultural landscape, open museum, tangible and intangible heritage, integrity and authenticity. Cultural landscapes are joint parts of nature and culture, tangible and intangible heritage, biological and cultural diversity, and evidence of human perfection and their settlement by the time resulted from the cultural, economic and social factors. They are not still belonging to the past but dynamic under change and development by the rime, influenced by the human activities. The early viewpoints in protection of cultural landscapes consider them in their natural con-structive bed, which, in spite of showing their tangible and intangible, aesthetic, historical and cultural values within framework of different activities, ensures the integrity and authenticity of such landscapes as this is the concept of open museum. This multidimensional approach develops a harmony and interaction with extensive concept of cultural landscape in order to keep integrity of landscape structure as a result. Cultural landscape of Alamut is an exciting combination of nature, human and time reflected in diversity of current landscapes. As a part of this landscape, Alamut castle is the result of inte-raction of mountainous nature, human, history and culture. Disregarding the special natural and geographical specifications, historical and religious perfection and developments happened in the region are very effective on the historical and religious procedure of Iran. By relying on the available works and buildings especially castles spread in the region, long history of residence in Alamut shows an extensive and typical civilization scope forming many villages by help of spe-cial nature and people and the mountainous lifestyle dependent on animal breeding, agriculture, garden management, and also political equations ensure their survival during regular years. According to the specifications of cultural landscapes (complicated interaction of nature and culture by the time and their diversity) and also unique specifications of cultural landscape of Alamut and serious presence and integration of rural, agricultural, historical- archaeological and natural landscapes therein, landscape archaeological viewpoint was selected as a method of land-scape identification in which cultural landscape is a collection and system of dynamic natural and cultural processes interacted to each other by the time. According to the chosen method, historical documentation, and physical- natural studies were carried out in 3 levels of Alamut Valley, landscape scope of cultural landscape of Alamut and scope of Alamut castle and finally the designing approaches were obtained by collection of all results from their studies and analysis.