عنوان پایاننامه
نیاز سنجی امکان سنجی و سیاستگذاری دولت در عرصه ایجاد نظام آموزش عالی مجازی در ایران ۸۶-۸۰
- رشته تحصیلی
- مطالعات ایران و سیاست گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2364;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40894
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- ثمره شرافت
- استاد راهنما
- حمیدرضا ملک محمدی
- چکیده
- سال های انتهای قرن 20 و ابتدای قرن 21 عرصه تحولات شگرفی در زندگی بشر بوده است. انقلاب تکنولوژیک در عرصه رسانه ها و چند رسانه ها موجب شده است صورت بندی های جدیدی از روابط فرهنگی، علمی و پژوهشی به وجود آید. تحولات تکنولوژیک مانند توسعه ماهواره ها، رسانه های تصویری و از همه مهمتر فناوری مربوط به اطلاعات و ارتباطات در همه حوزه ها نفوذ و بروز کرده است. یکی از مهمترین حوزه هایی که این تاثیر را به عینه می توان دید، حوزه آموزش می باشد. آموزش در جهان در دهه ی 1990 و ابتدای قرن 20 با ایجاد و توسعه شبکه جهانی اینترنت دچار تحولات ساختاری و مفهومی شد که در نهایت پدیده آموزش مجازی را به دنبال داشت. از سوی دیگر آنچه از انتهای دهه ی و1370 ابتدای دهه ی 1380 ذهن سیاستگذاران عرصه ی آموزش عالی کشور را به خود معطوف می دارد، نیاز روز افزون جمعیت جوان کشور به آموزش های عالی و همچنین دانش تخصصی است. هر ساله بر تعداد متقاضیان تحصیل در تمامی مقاطع اعم از کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری افزوده می شود. در همین راستا تحقیق حاضر در نظر دارد به این سوال مهم پاسخ دهد که با توجه به تحولات شگرف جهانی در عرصه فناوری های ماهواره ای و رسانه ای و توسعه فناوری اطلاعات و ورود این تحولات در همه حوزه های زندگی از جمله آموزش از یک سو و با توجه به تقاضاهای فراوان برای آموزش در سطح عالی در ایران و عدم کفایت امکانات آموزش ها به روش سنتی از سوی دیگر، آیا نیاز به توجه بنیادین به آموزش های مجازی و امکان ارائه این مدل در سطح گسترده در ایران وجود دارد؟و در پاسخ به این سوال فرضیه تحقیق مطرح می شود که فشار ناشی از حجم انبوه متقاضیان تحصیل در دوره های آموزش عالی در ایران و عدم امکان جذب کامل متقاضیان در نظام آموزش سنتی، دولت را به سوی مدل های جدید از جمله آموزش مجازی خواهد کشاند. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی به بررسی رابطه میان تقاضای روز افزون آموزش و ایجاد نظام آموزش عالی مجازی در کشور می پردازد . این تحقیق پژوهش دارای چهار فصل است .فصل اول مربوط به کلیات ،تعاریف و ادبیات تحقیق است. فصل دوم به تعاریف ،انواع ،شیوه ها،تاریخچه و مدل های آموزش مجازی در جهان می پردازد . فصل سوم به بررسی نیاز کشور با استفاده از آموزش مجازی و برخی آمار و ارقام مربوط به تقاضای آموزش عالی می پردازد و با توجه به رشد شدید جمعیتی در دهه ی 60 مشخص می سازد که ابتدای دهه ی 80 بیشترین تقاضا برای مقاطع کاردانی و کارشناسی و از نیمه دوم این دهه بیشترین تقاضا برای تحصیلات تکمیلی وجود داشته است. هم چنین در این فصل با در نظر گرفتن زیر ساختهای فنی،مخابراتی،آموزشی و فرهنگی،محتوایی و قانونی به بررسی امکان ایجاد این نوع آموزش در ایران پرداخته می شود و فصل چهارم به بررسی سیاستگذاری هایی که دولت در این رابطه اتخاذ کرده و بعد چالش های آن در این زمینه می پردازد و در انتهای این فصل سیاستگذاری هایی را که دولت می بایست انجام دهد را بررسی می کنیم. در واقع در فصل 3و 4 با توجه به مستندات ارائه شده، فرضیه تحقیق مورد آزمون قرار می گیرد و ارتباط میان فشار تقاضای آموزش عالی و سیاست دولت در زمینه ایجاد و توسعه آموزش عالی مجازی اثبات می گردد. در انتها به این نکته تاکید می شود که دولت با سیاستگذاری و برنامه ریزی های کلان ،منسجم و جدی در زمینه آموزش مجازی و فراهم آوردن بستر ها و زیر ساخت های ایجاد آن می تواند با استفاده از رویکرد آموزش عالی مجازی بدلیل ویژگی های خاص آن به تقاضای روز افزون آموزش عالی پاسخ مثبت دهد. در پایان ،در بخش نتیجه گیری، راهکار ها و پیشنهاد هایی جهت ایجادو سیاستگذاری نظام آموزش عالی مجازی در ایران ارائه می گردد.
- Abstract
- the end years of the20th century and at the early of the 21th century has faced to valuable changes in human being right, the technologic revolution in area of mass media and multi-media has caused to establish new frames of research and scientific and cultural relations Technologic changes like developing satellites picture media and most of all. Technology related to information and communications has appeared in all districts , one of the most visible and impressed areas is training ,which was changed in world in 1990 and at the early of the 20th century by providing and developing internet and also in structure which was followed finally by authorized training on the other hand from end of B70s, and at the early of B80s, attracts mind of policy – maker of area of country high education increasing knowledge ,yearly number of applicants are increased in all educational degrees i.e B.SC ,M.Sc and Ph.d. Thus this research wants to reply to this important question that by considering world valuable changes in satellite technology area and also media and information technology Development and entering these changes into all life areas including training and in respect to plentiful applications for higher training in Iran and inadequacy of training possibilities to traditional method, if there is a need to basic attention to authorized trainings and possibility of giving this model in vide area in Iran.?! Reply to this question , is research hypothesis the pressure because of mass volume of higher education applicants in courses of higher education in Iran and impossibility of perfect attraction of applicants in traditional training system, takes state to new models including authorized training. The present research by using descriptive – analysis method surveys relation among increased application of training and establishing authorized higher education system in country. This research has 4 chapters, the first chapter relates to totals, definitions and research literature, the second chapter relates to definitions kinds methods ,histories and authorized training models in world, the third chapter relates to country need by use of authorized training and some statistics and numbers related to application of higher education, and in respect to increasing population in 1360, it, s recognized that at the early of 1380 the most apply has been for upper section from diploma and M .Sc and from the second half of the named decade, the most application for complementary studies. Also in this chapter by considering technical infrastructures , telecommunications ,cultural and training , content and legal surveys possibility of establishing this kind of training in Iran and the 4th chapter surveys policy- making of state in this issue and its challenged and finally we survey the state policy- makings, in fact in chapters 3 an and 4 by given documents research hypothesis is tested, and relation among pressure for application for higher education and state policy is proved in area and developing authorized higher education, finally this point is focused that state by great and serious and regulated policy-making and programming in area of authorized education and providing areas and establishing it,s infrastructure can using authorized higher education because of its special figures replies positive because of its increasing higher educational, finally in section of conclusions, solutions and suggestions for establishing and policy- making of authorized higher education system in Iran is delievered.