عنوان پایاننامه
ارائه ی یک الگوریتم تخصیص منابع برای بهبود کارایی سیستمهای بی درنگ نرم توزیع شده
- رشته تحصیلی
- مهندسی کامپیوتر -نرم افزار
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46486;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1794
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مرتضی محققی
- استاد راهنما
- مهدی کارگهی
- چکیده
- چکیده در این پایان¬نامه الگوریتمی جهت بهبود تخصیص منابع در یک سیستم بی¬درنگ توزیع¬شده مبتنی بر شیء ارائه شده است. در این سیستم، محدودیت زمانی کارها از طریق توابع زمان/سودمندی توصیف می¬شوند که بوسیله¬ی آن سودمندی کسب شده از اجرای یک کار به صورت تابعی از زمان اتمام آن کار معین می¬گردد. یکی از مسائل اساسی در چنین سیستمی، نحوه¬ی پخش اشیا و چگونگی اجرای کارها برروی پردازنده¬ها است. هدف نهایی افزایش سودمندی کل سیستم می¬باشد. براین اساس در این پایان¬نامه الگوریتمی ارائه داده¬ایم که با هدف افزایش سودمندی کسب شده، به تخصیص منابع به اشیاء و زمانبندی کارها برروی پردازنده¬ها می¬پردازد. الگوریتم پیشنهادی دارای دو مرحله می¬باشد. در مرحله¬ی اول با استفاده از چینش اشیاء، تکرار اشیا و نیز تکنیک¬هایی برای تعیین و اصلاح موعد کارها، سعی می¬شود که منابع برای کارهای با اهمیت بالا رزرو شوند. در مرحله¬ی دوم، چینش اشیاء با هدف پخش متعادل بار بین پردازنده¬ها صورت می¬پذیرد تا کارهای با اهمیت کمتر نیز در صورت آزاد بودن منبع پردازشی، فرصت اجرا پیدا کنند. نتایج شبیه¬سازی¬ها نشان می¬دهند که الگوریتم ارائه شده کارایی بهتری در کسب سودمندی نسبت به روش¬های پایه¬ای مطرح در این زمینه دارد و ضمنا برای شرایطی که بار ورودی از پویایی نسبی برخوردار است نیز کارا و مناسب می¬باشد.
- Abstract
- Abstract - This thesis considers object-based distributed real-time systems within which objects provide system services to the real-time tasks. Each task is subject to a time/utility function (TUF) which determines the accrued utility of the task according to its completion time. One major problem in such systems is to place the objects onto the computing nodes to maximize the total accrued utility. Thus, we propose a utility accrual object distribution (UAOD) algorithm that consists of two phases. In the first phase, through object placement and replication beside some types of deadline decomposition and adaptation, the computing nodes are reserved for the most beneficial tasks. As the second phase, UAOD follows a load-balancing algorithm for the placement of the remaining objects on the nodes to service the less beneficial tasks. We also have adapted the proposed algorithm for the case in which rather than exact execution times of the tasks, only WCETs are known apriori. Simulation results reveal that the total accrued utility is improved with the UAOD algorithm comparing to the traditional resource allocation and scheduling methods.