عنوان پایان‌نامه

بهینه سازی ماشین های شار محوری دیسکی شکل



    دانشجو در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بهینه سازی ماشین های شار محوری دیسکی شکل" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1854;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48198
    تاریخ دفاع
    ۱۸ دی ۱۳۸۹
    دانشجو
    حسین صدیقی
    استاد راهنما
    حمید لسانی

    ماشین های شار محوری با آهن ربای دائمی نصب شده روی سطح روتور دردهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این ماشین ها خصوصیات خاص خودشان را دارند و مزایای زیادی نسبت به ماشین ها شار شعاعی دارند. در این پایان نامه ماشین های شار محوری با آهن رباهای دائمی به منظور دستیابی به یک گشتاور صاف و با کمترین ریپل مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین در مورد انواع ساختارهای ممکن و انواع روش های بهینه سازی گشتاور این ماشین ها بحث می شود و نتایج هر روش با استفاده از روش تحلیلی اجزاء محدود به کمک نرم افزار FEM MAXWELL BASE V.12 مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از مشکلات عمده ی ماشین های شار محوری، وجود ریپل گشتاور قابل ملاحظه است که قسمت عمده ای از این ریپل گشتاور ناشی از گشتاور گیر است. تا کنون چندین روش به منظور کمینه سازی گشتاور گیر ارائه شده است که هر روش مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این روش ها و به طور خاص چند روش که از همه موثرترند در این پایان نامه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. پس از بررسی انواع روش های کمینه سازی گشتاور گیر، در نهایت یک روش جدید و موثر که برای تمامی ساختارهای ماشین های شار محوری کاربرد دارد ارائه می شود و قابلیت و کارایی این روش با پیاده سازی آن بر روی ماشین شارمحوری روتور داخلی- استاتور بیرونی و تحلیل نتایج به کمک روش اجزاء محدود مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این پایان نامه اصول اولیه و نحوه ی پیاده سازی این روش بر روی ماشین های شار محوری به طور کامل ارائه شده و با استفاده از روش تحلیلی اجزا محدود نتایج این روش با روش های موثری که قبلا ارائه شده مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته و مزایا و معایب آن بر شمرده شده است.
    Abstract
    Axial flux surface mounted permanent magnet (AFPM) machines have gained growing interest during the last decade. These machines offer some unique features and have certain advantages over radial flux permanent magnet (RFPM) machines. This thesis investigates the surface mounted AFPM machines for smooth torque traction drive application. Several existent methods of torque optimization for different structures of AFPM machines and the results have been analyzed using FEM MAXWELL BASE V.12 software. Cogging torque is very important issue for traction drive applications. Several Cogging torque minimization methods focusing on AFPM machines are reviewed and a new cogging torque minimization technique is introduced. This new technique has not only some manufacturing advantages but also is very easy to implement. Basic principles of new technique are explored and the proposed new method is applied to an AFPM machine. Cogging torque optimization using 3D finite element analysis as well as minimum cogging torque is also accomplished.