مدلسازی بازار برق روباز
- رشته تحصیلی
- مهندسی برق -قدرت - تجدید ساختار
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46439;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1795
- تاریخ دفاع
- ۱۹ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمدباقر عبائی کوپائی
- استاد راهنما
- اشکان رحیمی کیان
- چکیده
- در بازارهای برق تمام شرکتکنندگان بازار برق پیشنهادات خرید و یا فروش خود را بصورت سربسته به بهرهبردار بازار ارائه نموده و بهرهبردار بازار پس از تسویه بازار نتایج را به اطلاع بازیگران میرساند. در این مکانیزم، شرکتکنندگان بازار از قیمتهای پیشنهادی سایر بازیگران اطلاع ندارند. از طرفی، یکی از پیششرطهای بازارهای رقابتی، وجود اطلاعات کامل و شفاف بطوریکه همه بنگاهها از حجم عرضه و قیمت ارائه شده توسط بنگاههای دیگر اطلاع داشته باشد. اما در بازارهای برق دنیا معمولاً شفافیت اطلاعات به مراتب کمتر از این حد وجود دارد و اینگونه بیان میشود که به دلیل شرایط خاص صنعت برق، ارائه اطلاعات بیشتر به بازیگران میتواند سبب بروز پتانسیلهای قدرت بازار، تبانی و از بین رفتن شرایط رقابت سالم شود. هدف اصلی این پایاننامه بررسی تأثیر شفافیت عمومی بخشی از اطلاعات شرکتکنندگان بر رفتار آنان در بازار برق و قیمت نهایی بازار میباشد. بطوریکه شرکتکنندگان با استفاده از آنها پیشنهادات خود را اصلاح و به بازار ارائه نمایند. برای این منظور، شرایط بازارهای رقابتی، انواع حراجها و شفافیت اطلاعات در بازارهای برق مورد مطالعه قرار میگیرد. سپس بازار برق روباز و مکانیزمهای مختلف اجرای آن با هدف تحقق شرط شفافیت اطلاعات بازارهای رقابت کامل در بازارهای برق بگونهای طراحی و پیشنهاد میشود که شرکتکنندگانبازار برق با مشاهده قیمتهای ارائه شده در بازار امکان اصلاح پیشنهاد قیمت خود را داشته و پس از چند راند بازار بسته شود. از آنجا که بازار برق روباز یک تئوری جدید حراج در بازارهای برق است، بدین منظور برای مدلسازی آن شبیهساز بازار برق تحت اینترنت (NetPMS) طراحی میشود. NetPMS قادر به مدلسازی و طراحی قوانین مختلف بازارهای برق است. درنهایت قوانین و مقررات پیشنهادی بازار برق روباز، در محیط شبیهساز طراحی شده (NetPMS)با عاملهای انسانی (بازیگران واقعی) بر روی 4 شبکه مختلف شبیهسازی میشود و تأثیر شفافیت اطلاعات در دو حالت بازار برق روباز و انتشار اطلاعات با یک روز تأخیر بر قیمت بازار و رفتار بازیگران بازار با قیمتگذاری PAB تحلیل خواهد شد.
- Abstract
- In Prevalent electricity markets, all participants should send their bids and offers to ISO in sealed terms. After receiving sealed offers and bids, the ISO runs the market and after-market settlement, ISO releases market results to participants. In this mechanism, a market participant will not know the offer prices of other participants. On the other hand, one of the preconditions of a competitive electricity market is the existence of complete and transparent information which in such an environment, all agents can access to the bids/offers information of other market agents, but in most electricity markets, transparency is much less than desirable market transparency in a competitive electricity market. Somebody says that because of specific situations in electricity power industries, presenting more information to market players can increase the chance of market power and collusions. The main goal of this thesis is studying the general impacts of transparent information of market participants on their behaviors in electricity market and the Market Clearing Price (MCP). In this mechanism, market participants can revise their offers based on market information which ISO presented to the market agents. Hence, the condition of perfect competitive markets, different types of auctions and transparency in competitive electricity markets are assessed thoroughly. In next step, open price electricity market with its various types of run are designed and proposed. In this market, participants can revise their price offers according to other presented offers in the market. In such method, electricity market will be closed after several rounds. Since open price electricity market is still a new theory in electricity auctions, an interNet-based Power Market Simulator (NetPMS) with comprehensive features is designed and presented in this thesis. NetPMS can model different electricity markets with different types of rules and constraints. Eventually, suggested legislations and rules for open price electricity markets are designed, simulated and studied by human subjects through NetPMS environment on four different networks as case studies. Therefore, the impacts of market transparency on market participant behaviors are analyzed based on Pay as Bid (PAB) pricing method in real time markets.