عنوان پایاننامه
یزیدیان عقاید و فرهنگ و آیین های زندگی آنان
- رشته تحصیلی
- فرهنگ و زبانهای باستانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 5053;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38402
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
- استاد راهنما
- فرح زاهدی
- دانشجو
- الهام ارغوانی
- چکیده
- یزیدیان اقلّیت قومی کرد در شمال عراق و نیز مناطقی در کشورهای روسیه، ترکیه و سوریه سکونت دارند. بنیان عقیدتی آیین یزیدیه مبتنی آیین های کهن بین النهرین بوده ودر برخی از آرا و عقاید خود وامدار ادیان بزرگ آسمانی چون یهودی گری، مسیحیت و اسلام است. جهان پژوهی یزیدیان آشکارا دارای نقاط مشترک فراوانی با آیین های آریایی می باشد. یزیدیان ریشه ی نام خویش را از ، که برگرفته از واژه ی اوستایی «yazata» به معنای ستودنی است، و یا از نام دومین خلیفه اموی «یزید» می دانند. به هر حال پژوهشگران کنونی، آیین یزیدیه را آیینی التقاطی بر می شمارند که نظام عقیدتی و آداب وسنن آن از صوفیگری رایج در کوهستانهای کردنشین تأثیر پذیرفت و به مرور زمان مسیر انحراف از بیگانگی از اسلام را پیمود. بنابر باور یزیدیان، آفرینش در ازل از ذات اقدس الهی آغاز شد. آنگاه ملک طاووس از پروردگار تجلّی یافت و سپس شش ایزد آفریده شدند. چون انسان خلق شد، ملک طاووس از سجده بر او سرپیچی کرد، اما این سبب لعن او نشد. او سرور یکتا پرستان و ایزد مقرّب پروردگار بر زمین گردید و این چنین بود که یزیدیان او را شایسته ستایش یافتند، پس شیطان پرست خوانده شدند. کتب مقدس یزیدیان جِلوه و مَصحَفِ رَش نام دارند و کعبه ی ایشان درلالیش واقع است. شاخصهای اصلی و مهم آیین یزیدیه عبارتند از: نخست، شرایع دینی که در نظام طبقاتی، عرفها، عادتها و محرمات ایشان نمودار می شود و تمام جنبه های زندگیشان را در بر می گیرد. دوم، باور نداشتن نظام جزا و پاداش اخروی و اعتقاد به تناسخ، تنها ابزار انتقال آیین آنها، سنت شفاهی است. نواختن موسیقی، شادی، رقص و پایکوبی جمعی و پذیرایی با غذاها و نوشیدنی ها خاص از ویژگیهای بارز جشنهای آیینی یزدیان است که هر ساله در روزهایی خاص برگزار می شوند.
- Abstract
- Yazidis are primarily ethnic kurds and live in the Mosul region of Northern Iraq. There are traditional communities in Transcaucasia, Turkey and Syria. The origion of Yazidism ultimately shrouded in Middle Eastern prehistory, Judaism, Christianity and Islam, although their cosmogonies apparently have many points in Common with those of ancient Persian religions. The Yazidis' own name for themselves is "Ezidi" derived from either old Iranic "yazata" or Yazid oumayyad caliph¬I. However, the origin of Yazidi is now usually seen by scholars as a complex process of syncretism, where by the bilief system and practices of a local faith had a profound influence on the religiosity of adherents of the Sufism existing in the Kurdish mountains which deviated from Islamic norms. In the Yazidi worldview, the Supreme God first created him as an emanation , then Melek Taus from his own illumination and the other six archangels. After man's creation , God ordered the angels pray for Adam, but he refused. Hence, they hold that instead of becoming the fallen Satan,the recalcitrant angel was forgiven by God and become His representative, so they pray to him. As a result, the followers of other religions have condemned them as Devil-worshippers. The Yazidi holy books are Jilwe and Mishefa Resh and their principal holy site is in Lalish. Two key and interrelated features of Yazidism are, first: preoccupation with religious purity expressed in the system of caste, the food laws and variety of taboos governing many aspects of life, second: believing that the seven holy beings are periodically reincarnated in human form. Alogside they believe in reincarnation. They have kept their religion alive through oral tradition. Yazidi society is hierarchical for both secular and religious leaders. Their enormous festivals are generally characterized by joyous events like music, communal dancing, meals and drinks.