عنوان پایان‌نامه

تعاملات اجتماعی و پذیرش تکنولوژی : شواهدی از تقاضا و یادگیری نرم افزارهای اقتصاد سنجی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعاملات اجتماعی و پذیرش تکنولوژی : شواهدی از تقاضا و یادگیری نرم افزارهای اقتصاد سنجی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1283;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47217
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۸۹
    دانشجو
    امیر عزیزی
    استاد راهنما
    مجید احمدیان

    در این پایان نامه تعاملات اجتماعی و تاثیراتی که چنین تعاملاتی بر فرایند پذیرش محصولات تکنولوژیک می گذارد را مورد مطالعه قرار می دهیم. ادبیات تعاملات اجتماعی با تمرکز بر مفهوم پیامدهای خارجی، رفتار عاملان در موقعیت های تعاملی و نتایج تجمیعی چنین رفتارهایی را مورد مطالعه قرار می دهد. موقعیت های تعاملی، شرایطی هستندکه در آنها اقدامات یک عامل یا گروهی از عاملان مستقیما ترجیحات یا انتظارات عاملان دیگر و یا قیود پیش روی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. لحاظ کردن تاثیرات ناشی از تعاملات اجتماعی، به تحلیلگران کمک کرده تا ساز و کار رخ دادن بسیاری از پدیده های اجتماعی- اقتصادی را به شکل بهتری تبیین کنند. پذیرش تکنولوژی از موضوعاتی است که تجزیه و تحلیل جامع آن مستلزم استفاده از مفهوم تعاملات اجتماعی و لحاظ کردن تاثیرات ناشی از این تعاملات است. در این مطالعه تلاش می کنیم تا با بررسی تجربی فرایند پذیرش نرم افزارهای اقتصادسنجی از سوی دانشجویان رشته اقتصاد چند دانشگاه، شواهدی از تاثیر گذاری این تعاملات ارایه دهیم و به این ترتیب بر اعتبار یافته های ادبیات تعاملات اجتماعی بیفزاییم. همچنین می کوشیم با استفاده از یک چارچوب تحلیلی که در ادبیات پذیرش تکنولوژی کمتر مورد توجه قرار گرفته است این ادبیات را نیز تعمیم دهیم. در این مطالعه نرم افزارهای اقتصادسنجی را به عنوان نمونه ای از محصولات شبکه ای در نظر می گیریم و تصمیم گیری برای پذیرش آنها را در چارچوب یک موقعیت تعاملی که با استفاده از یک مدل انتخاب گسسته تعاملی شکل صوری پیدا کرده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.
    Abstract
    This thesis investigates social interactions and their effects on adoption process of technological products. Social interactions are considered as special types of externalities. The literature on social interactions has focused on the behaviors of economic agents in interactive situations. I have defined interactive situations as conditions in which one agent or a group of agents can directly influence other agents' constraints, preferences and/or expectations. Studies that incorporate social interaction effects have helped analysts to explain mechanism of occurrence of vast variety of social–economic phenomenon. Technology adoption is such a phenomenon that its comprehensive study needs utilizing social interactions related concepts. Through investigating adoption process of econometric software by students of three universities, this study provides some evidence on such effects. Hence, it intensifies the credibility of findings of social interactions literature. By using an analytic framework that hasn't been noticed largely, I attempt to develop technology adoption literature, as well. I consider econometric software as network products, and I investigate their adoption decisions as an interactive situation. I formulate this interactive decision problem as an interactive discrete choice. Keywords: social interactions, externalities, interactive situations, technology adoption, network products, interactive discrete choice model.