آینده پژوهی هنر صنعت فرش دستباف ایران
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1275;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46863
- تاریخ دفاع
- ۲۸ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سیدعلی آل احمد
- استاد راهنما
- علیرضا رحیم بروجردی
- چکیده
- سرعت تغییرات در دنیای امروز بیشتر از گذشته است و ضروری است تا دولت ها، شرکت های بزرگ، سازمان ها و مردم با پیش بینی آینده، خود را برای آن آماده نمایند. آینده پژوهی به آنها کمک می کند تا چشم اندازهای ممکن، محتمل و دارای ترجیح را برای خود انتخاب نمایند. در این رساله، آینده پژوهی وضعیت هنر-صنعت فرش دستباف ایران از طریق جمع آوری نظرات خبرگان هنر-صنعت فرش دستباف بدست آمد. در این پژوهش ابتدا به بررسی منابع کتابخانه ای، اینترنتی و پژوهشهای صورت گرفته پیرامون هنر صنعت فرش دستباف پرداخته شد. با توجه به نبود هیچ سابقه مرتبطی با موضوع پروژه، مصاحبههای گسترده ای با خبرگان صنعت به انجام رسید تا شناخت نسبی از وضعیت هنر صنعت فرش دستباف ایجاد گردد و با بررسی این مصاحبه ها، روندهای محتمل شکل دهنده آینده این هنرصنعت شناسایی شدند. پس از نهایی سازی سیاهه روندها، پرسشنامه اولیه جهت ارزیابی روندها در اختیار خبرگان قرار گرفت. با توجه به عدم اجماع مشاهده شده در مورد نظر خبرگان صنعت و با نظر اساتید، ادامه کار بر اساس تکنیک دلفی برنامه ریزی شد. بدین منظور در مرحله اول، 34 روند شناسایی شده جهت تایید روندها، برآورد قوت روندها و زمان بروز روندها به خبرگان هنرصنعت ارائه شد. در انتهای این دور، روندهای ضعیف و بسیار ضعیف حذف شدند. در مراحل دوم و سوم، روندهای 21 گانه باقیمانده به همراه میانگین نظرات افراد به خبرگان برگشت داده شد و نظرات جدید افراد در راستای رسیدن به اتفاق نظر، بدست آمد. در انتهای دور سوم با اجماع قابل قبول بدست آمده، نتایج نهایی شد و دورنمای 5 ساله، 10 ساله و 15 ساله هنرصنعت فرش دستباف ترسیم شد. در این دورنما مشخص شد که مرکز ملی فرش به عنوان نماینده دولت در تولیگری فرش دستباف، باید اقداماتی را جهت بهبود وضع هنرصنعت فرش دستباف ایران انجام دهد. طبق نظر خبرگان این پژوهش، قوی¬ترین روندی که آینده هنرصنعت فرش دستباف را با مخاطره روبرو می¬سازد، سیاستهای پولی و ارزی کشور است که از طریق تورم و ثبات نرخ ارز، فرش ایران را در بازارهای جهانی گران کرده و مشتریان را به سمت استفاده از محصولات ارزان قیمت رقبای ایران سوق میدهد. دومین روند بسیار تاثیرگذار در آینده هنرصنعت فرش دستباف، روند افزایش مشارکت فعالان و متخصصان بخشهای مختلف تولید و تجارت فرش دستباف در مدیریت این هنرصنعت است که باید در طی
- Abstract
- Nowadays the speed of change is greater than in the past and it is necessary for governments, businesses, organizations and people to prepare themselves for the future, by forecasting and predicting it. Futures Study helps by visioning possible, probable and preferred futures. In this thesis, the futures study of the handmade carpet art industry was conceptualized by gathering opinions of carpet experts about the future of this art industry using the Delphi method. The first step in this thesis was reviewing the existing research on the carpet and carpet art-industry in the Iranian National Carpet Center, and university libraries. Due to the lack of any future forecasting in this art-industry, extensive interviews with handmade carpet producers and handmade carpet traders were held, and effective trends which shape the future were found. Then the Delphi method for checking and rating trends and consensus of experts was applied. Between 34 trends in the first round, 13 trends rated weak and very weak, so in the second and third round of the Delphi method, experts rated 21 remaining trends. At the end, the outlook of the carpet art-industry was generated for 5, 10 and 15 years from 2011. This outlook helps the government to make appropriate decisions about the future of the carpet art-industry. Also this outlook helps businesses to be prepared for future trends. According to experts opinion, the most influential and harmful trends in the Iranian carpet outlook is the trend of harming foreign exchange policy and the inflation of the price of Iranian exports. If governors don’t change their approach (as experts forecast) the future of the Iranian carpet is not promising. This thesis shows that the Iranian carpet market is in danger of becoming solely a niche luxury market. Competitors of Iranian carpets, such as Indian and Pakistani carpets, will increase their market share due to their lower prices.