عنوان پایاننامه
میزان تاثیرگذاری آموزش بر بهره وری نیروی کار
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی-اقتصادمحیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1302;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47871
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- ضحی حمیده کردار
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- در بسیاری از کشورها، سرمایه گذاری در نیروی انسانی و ارتقاء کیفیت آن، بیشترین نقش را در افزایش بهره وری و تسریع رشد اقتصادی داشته و دارد. در این خصوص یکی از راه های بهبود بهره وری، افزایش سرمایه انسانی از طریق ارتقاء سطح آموزش نیروی کار می باشد. این پایان نامه سعی دارد به بررسی میزان اثرگذاری آموزش در دو سطح کیفی و کمی بر بهره وری نیروی کار بپردازد و به این منظور از شاخص های متوسط سال های تحصیل شاغلان (و مجذور آن) و درصد شاغلان دارای تحصیلات عالی به کل شاغلین به عنوان نماینده کمی و هزینه های دولتی صرف شده در بخش آموزش به عنوان نماینده کیفی آموزش استفاده شده است. همچنین برخی دیگر از عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار از جمله درجه باز بودن اقتصاد، سرمایه فیزیکی سرانه، نسبت تولید بالفعل به تولید بالقوه و سرمایه تحقیق و توسعه دولتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از برآورد مدل با روش حداقل مربعات معمولی اقتصاد سنجی برای بازه زمانی سال های 1387- 1365، بیانگر آن است که چنانچه نیروی کار سال های زیادی را صرف تحصیل آموزش با کیفیت مناسب نماید و در نهایت متناسب با آموزش و مهارت کسب شده به حرفه ای مرتبط مشغول گردد، بهره وری نیروی کار افزایش خواهد یافت. در ارتباط با شاخص کیفیت آموزش مشاهده می شود با وجود اینکه بودجه های قابل توجه ای در بخش آموزش صرف گردیده، کیفیت آموزش به نحو مناسبی تحت تاثیر قرار نگرفته و علت را می توان به مکفی نبودن زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عدم فراهم سازی بستر مناسب در بخش آموزشی کشور دانست.
- Abstract
- In many countries, investment in human resources and improving its quality has had the most important role in increasing productivity and accelerating economic growth. In this respect one way to improve productivity is, increasing human capital through the promotion of education in relation with the labor. This thesis tries to study the impact of education in both qualitative and quantitative levels on labor productivity, and in this way uses the index of employees average years of education (and its square) and the percentage of highly educated workers to total workers as quantitative representative, and government expenditure spent on education as a quality representative of education. Also, some other factors affecting labor productivity, such as the degree of openness of economy, physical capital per capita, actual production to potential production , and public R & D investment has been analyzed. The results of the estimated model using ordinary least squares for econometric years during 1986 - 2008, shows that if labor spent many years studying high quality education and finally get a job appropriate to accepted training and skills, his productivity will increase. Toward quality of education index is observed that, despite significant funding in education, quality of training has not been properly affected, and the cause may due to lack of adequate social, economic, and cultural infrastructure, and also failure to provide appropriate infrastructure of training in the country. Key words: productivity, human capital, education, economic growth