بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی در کسب و کارهای الکترونیکی فعال کشور
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1272;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46781
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- حسین نعمتی کهران
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- هدف از این پایان نامه بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی در کسب و کار های فعال الکترونیکی کشور می باشد. جامعه آماری این رساله پایگاه های اینترنتی فعال کشور در هر کدام از انواع کسب و کار الکترونیکی می باشد.(در هر کدام از انواع کسب و کار الکترونیکی 10 سایت اینترنتی، اعم از نوع B2Bو یا B2C انتخاب می شود) که در نهایت برای تعیین جامعه آماری به تفکیک هر کدام از مدل های کسب وکار الکترونیکی 5 سایت انتخاب می شود . روش تجزیه تحلیل با استفاده از آزمون دو جمله ای و بررسی وجود و یا عدم وجود شاخص های بلوغ در انواع روش های کسب و کار می باشد. مدل بلوغ این رساله مدل بلوغ میسرا و دینگرا (2000) می باشد که از میان 12 مدل بلوغ مطالعه شده در پایان نامه انتخاب شده است و در نهایت با بررسی تمامی کسب و کار الکترونیکی کشور ، روش های کسب و کار عامل های جستجو ، شبکه های اجتماعی ، خرید و فروش مجازی ، سرویس های اندازه گیری مخاطبان، ثبت نام از کاربران، تبلیغات دسته بندی شده ، کارگزار حراجی به عنوان روش های فعال کسب و کار به طور مجزا تجزیه تحلیل شدند. در نهایت با ادغام نتایج حاصل از بررسی این روش ها آمار کلی برای تجارت الکترونیکی کشور برای مراحل بلوغ به این صورت که بدست آمد که تجارت الکترونیکی کشور در مرحله ایستا دارای 68 درصد بلوغ ، در مرحله پویا دارای 53 درصد بلوغ ، در مرحله تعامل 28 درصد و در نهایت در مرحله تبادل دارای 15 درصد بلوغ الکترونیکی می باشد.
- Abstract
- The aim of this thesis is to investigate the E-commerce maturity levels in active e-business models in Iran. The Statistical Society of the thesis is the active Web sites of Iran in each type of electronic business models. (With Choosing 10 web sites in each type of e-business models without distinguishing between B2B and B2C websites).finally for determining our final statistical society we choose 5 websites from each active business models separately. Analyzing method is by using Binomial distribution with determining presence or absence of indicators of maturity in each E-business methods. Thesis E-maturity model is the Minsra & Dingra (2000) E-maturity model that is chose between 12 surveyed E-maturity models in this paper. Finally we conclude that the active E-business methods in Iran are respectively: Auction Brokers, Classified advertising, User Registration, Audience Measurement Services, virtual Merchant, community models, Search engines and each one of them are analysed separately. Eventually with merging the gained results from analysing each method, we can conclude about the maturity of the Iran’s e-business or Iran’s e-commerce for each stage of thesis maturity model. Our final conclusion is that: maturity value for the static stage is 68%, for dynamic stage is 53%, for cooperation stage is 28%, and eventually for exchange model is 15 %. Keywords: E-commerce, E-business models, E-business methods, E-business maturity models