عنوان پایاننامه
کنترل ژنراتور القایی تغذیه دوگانه به کمک روشهای غیر خطی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39543;کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1485
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- محمدناصر هاشم نیا
- استاد راهنما
- جواد فیض
- چکیده
- چکیده در این پایان نامه کنترل ژنراتورهای القایی تغذیه دوگانه (دوبل) با استفاده از روش های غیر خطی انجام شده است. ابتدا روش مرسوم کنترل برداری این ژنراتور مرور می شود و کنترل کننده های PI مورد استفاده قرار می گیرند. سپس برای حل مشکلات کنترل برداری از جمله عدم وجود دکوپلینگ در حالات گذرا، وجود خطای ماندگار به دلیل چشم پوشی از مقاومت استاتور و عدم امکان اثبات تئوریک همگرایی، روش غیر خطی کنترل فیدبک ورودی خروجی مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این روش توان های اکتیو و راکتیو استاتور به طور مستقل و پایدار کنترل شده اند. در گام بعد به منظور کنترل گشتاور و تنظیم ضریب توان واحد در حالت دائم کنترل کننده ای با روش گام به گام به عقب طراحی شده است. نشان داده شده است که در حالت ضریب توان واحد امتدادیابی ولتاژ استاتور منجر به امتدادیابی شار استاتور نیز می شود. به دلیل مشکلات ناشی از حسگرهای مکانیکی، در مرحله بعد درایو بدون حسگر مکانیکی ژنراتور بررسی شده است. بدین منظور روش سیستم مدل مرجع تطبیقی مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد آن با یک روش درایو بدون حسگر دیگر مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی برتری روش پیشنهادی را بر روش قبلی از دیدگاه خطای حالت ماندگار، مقاوم بودن در برابر تغییرات پارامترها و رفتار در شرایط وجود نویز نشان می دهند. در این پایان نامه عملکرد ژنراتوری در هر دو حالت بیشتر و کمتر از سنکرون مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Abstract In this thesis, a doubly fed induction generator (DFIG) is controlled based on nonlinear methods. Firstly, the conventional vector control scheme is proposed for this machine and PI controllers are used. Afterwards, the feedback linearization method is employed to resolve the problems of vector control method. These include absence of decoupling in the transient state, existence of steady-state error due to neglecting the stator resistance and the impossibility to prove convergence theoretically. Using this method, the active and reactive stator powers are controlled independently and stably. Then, a controller is designed using the backstepping method in order to control the torque and attain unity power factor at steady-state. It is demonstrated that stator voltage orientation is identical to stator flux orientation at unity power factor condition. Due to the problems arising from mechanical sensors, mechanical sensorless drive is investigated. For this purpose, the model reference adaptive system method is used and its performance is compared with an alternative sensorless drive method. Simulation results show the priority of the proposed method from steady-state error, robustness and performance in noisy conditions point of view. Finally, the generator performance is studied at both super and sub-synchronous speeds.