تاثیر عوامل کلیدی موفقیت چابکی زنجیره تامین بر عملکرد استراتزیک سازمان های صنایع الکترونیک ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48449
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهام کرمی
- چکیده
- این تحقیق با هدف بررسی تاثیر عوامل کلیدی موفقیت چابکی رنجیره تامین بر عملکرد استراتژیک سازمان های صنایع الکترونیک ایران انجام پذیرفته است. برای استخراج مدل مفهومی تحقیق، از یک طرف نظریات، تئوری ها، مدل ها، رویکردها و چارچوب مرتبط با چابکی زنجیره تامین و از طرف دیگر تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل عملکرد استراتژیک سازمان شامل مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی است. در این مدل چابکی زنجیره تامین با هفت عامل فناوری مبتنی بر کامپیوتر، انعطاف پذیری، روابط با تامین کنندگان، بکارگیری تکنولوژی جدید، روابط مشارکتی، حساسیت به بازار/ مشتری و پاسخگویی تقاضا است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار و عملکرد سازمانی شامل عملکرد مالی می باشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش عوامل تنظیم شد که بین 400 نفر از مدیران شرکت های صنام، پارس الکترونیک و پارس خزر توزیع و پس از تکمیل از 179 نفر آنها جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL و تکنیک های تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختار یافته این مدل با چندین بار اصلاح نمودن نهایتا به تایید رسید. طبق نتایج کسب شده از کار تحقیقاتی، مشخص شد عوامل کلیدی چابکی تحقیق تاثیر مستقیم و مثبتی برابر با 26.0 بر عملکرد در سطح معنی داری 39.3 دارد؛ همچنی عوامل کلیدی چابکی تاثیر مستقیم و مثبتی برابر با 54.0 بر مزیت رقابتی در سطح معنی داری 77.7 دارد.
- Abstract
- This paper aims to review and has performed the impact of critical success factors of supply chain agility on strategic performance of Iran industries organization. To extract the conceptual model of research, on one hand opinions, theories, models, approaches and framework related to agility supply chain and on the other hand previous studies were examined. In this model, agility supply chain is considered with seven factors including computer technology, flexibility, relationship with suppliers, utilizing new technology, collaborative (participatory) relationship, sensitivity to market/customer and demand response. Also, competitive advantage is including five index price/cost, quality, timely delivery of products or services, innovation and time of market supply and organization performance (which is including financial performance). According to this model, factors evaluation questionnaire was settled and distribute between 400 people of company managers including Sanam Co., Pars Electronics Co., Pars Khazar Co. After completion of 179 individuals, they all were collected. Utilizing SPSS and LISREL software, factor analysis techniques and modeling structural equations, eventually that is confirmed with multiple revise. According to the results abstained from research work, it is revealed that key factors of agility have direct and positive impact on performance equal to 0.26 on significant level 3.39. Also they have direct and positive impact on competitive advantage equal to 0.54 on 7.77 significant levels. Key word: Agility Supply Chain, Competitive Advantage and Organization Performance