عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات خوشه صادراتی سفال و سرامیک لالجین همدان



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات خوشه صادراتی سفال و سرامیک لالجین همدان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47607
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مرداد ۱۳۸۹

    امروزه رویکرد برون نگری و توسعه صادرات به عنوان یک اصل پذیرفته شده در عرصه تجارت کشور ما شناخته شده و تسهیل تجارت در برنامه های توسعه و سیاست گذاری ها مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. بی شک اقتصاد مبتنی بر صادرات غیرنفتی ، یک موضوع قابل تامل و واجد شرایط و دارای مزایای عملیاتی شدن است که در صورت تحقق کامل و شایسته قطعا بخشی از کاستی های ناشی از افزایش هزینه های مربوط به بخش درآمدهای نفتی و تولیدات صنعتی را کاهش داده و اقتصاد کشور را به مسیر رشد و توسعه واقعی رهنمون خواهد ساخت . در این راستا تشکیل و ایجاد خوشه های صنعتی و صادرات گرا می توانند به عنوان یکی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط باشند که کاستیهای صنایع کوچک و متوسط را رفع نموده و مزیتهای صنایع کوچک از قبیل انعطاف پذیری، تنوع و توانایی کسب مزیت رقابتی صادراتی در بازارهای جهانی را تقویت می بخشد. در این میان خوشه سفال و سرامیک لالجین همدان نیز به عنوان یکی از سه پروژه ملی توسعه خوشه ای است که در قلب پایتخت سفال ایران یعنی لالجین همدان واقع شده است و با سابقه 750 سال تولید، صادرات خود را در سه دسته محصولات تزئینی، مصرفی و بهداشتی انجام می دهد. تحقیق حاضر تحت عنوان شناسائی عوامل موثر بر توسعه صادرات خوشه صادراتی سفال و سرامیک لالجین همدان بوده که جامعه آماری آن شامل کارشناسان، تولید کنندگان و صادر کنندگان سفال و سرامیک لالجین در استان همدان می باشد. از میان جامعه آماری 163 نفر به عنوان نمونه n این تحقیق انتخاب شده اند. اما چون ممکن بود تعدادی از افراد به پرسشنامه پاسخ ندهند حجم نمونه عدد 200 انتخاب گردید. این تحقیق دارای دو پرسش اصلی شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه صادرات خوشه سفال و سرامیک لالجین همدان میباشد. روش جمع آوری اطلاعات، میدانی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که دارای 37 سئوال است و به صورت طیف لیکرت طراحی گردیده است. در مطالعه حاضر پس از تحلیل پرسشنامه برای شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات خوشه مذکور از آزمون مقایسه میانگین تک نمونه ای و برای رتبه بندی آنها از آزمون ناپارامتریک رتبه بندی فریدمن استفاده گردید. از آزمون دو جمله ای برای بررسی متغیرهای اصلی تحقیق استفاده شد که تمام متغیرهای مورد بررسی در زمره عوامل موثر بر افزایش صادرات محصولات خوشه سفال و سرامیک لالجین همدان می باشند. طبق آزمون رتبه بندی فریدمن عوامل رتبه بندی شده بترتیب زیر میباشند : 1- آگاهی از شرایط بازارهای هدف صادراتی 2- کیفیت تولید 3- مناسب بودن عوامل تولید 4- نقش حمایت های دولتی از صادرات سفال و سرامیک 5- وجود زیر ساختارهای مناسب 6- مسائل و مشکلات مالی بنگاههای کوچک 7-تدوین استراتژیهای بازاریابی مناسب 8- افزایش توانایی رقابت بنگاههای کوچک 9- آمیخته بازاریابی مناسب 10- آگاهی از استانداردهای بازارهای هدف صادراتی 11- جهانی شدن مبادلات تجاری و تاثیر آن بر تجارت بین الملل 12- آگاهی از سلائق و علائق مشتریان بازارهای هدف صادراتی
    Abstract
    Nowadays, Export oriented approach and export promotion is accepted and recognized in trade scene of our country as a basic principle and trade facilitation has been considered in development programs and policy making by the government officials. There is no doubt that export-oriented economy is a considerable, notable and qualified subject which can be fulfilled and operated as an advantage for the country so that if it will be implement thoroughly and appropriately, there will definitely be such a great reduction in expenses and expenditures in oil and industrial manufacturing sectors and will be able to lead the economy of our country to the real and actual growth and development. According to this fact, creation and establishment of industrial and export- oriented clusters can be defined as one of the successful pattern of organizing of small and medium sized enterprises which eliminate deficits and strengthen the advantages of small and medium industries such as: flexibility, variety and ability of gaining export competitive advantage in international markets. Among these, Lalejin(Hamedan) clay and ceramic cluster is also one of the three of cluster development national projects which is located in Lalejin(Hamadan) as the heart and capital of Iranian clay and ceramic industry. It has reputation and history of 750 years production which its export is categorized in three different products such as decoration, consumable and hygienic. This thesis and research is about "Identification of effective factors on export promotion of Lalejin (Hamedan) clay and ceramic export-oriented cluster which its statistical universe (Population) consists of experts, producers and exporters of clay and ceramic of Lalejin in Hamedan province. From the statistical universe (Population), 163 persons were selected as the sample of (n) in this research. But some questionnaire might have been left without any answer from the population. Therefore; the sample was selected as the figure of 200. This research has two main questions as follows: 1- Identification of effective factors on export promotion of Lalejin (Hamedan) clay and ceramic export-oriented cluster. 2-Prioritizing of effective factors on export promotion of Lalejin (Hamedan) clay and ceramic export-oriented cluster. The information gathering method was based on field investigation and information gathering instrument was "Questionnaire" which was consisted of 37 questions and had designed according to the Likert range. The One sample Mean Hypothesis Test and Friedman Non-Parametric Hypothesis Test were used after questionnaire analyzing in this research in order to identify the effective factors on export promotion of the cluster. The One sample Mean Hypothesis Test was used for the investigation of the main variables of the thesis. This test has approved that all the investigated variables are among the effective factors on export promotion of Lalejin (Hamedan) clay and ceramic export-oriented cluster. Due to the Friedman Non-Parametric Hypothesis Test, the prioritized factors are as follows: 1- Awareness of condition of export target markets 2- Production Quality 3-Appropriatness of production factors 4- The role of governmental support from clay and ceramic export 5- The existence of appropriate infrastructure 6- Financial problems of small enterprises 7- Formulation of appropriate marketing strategies 8- Ability increase of small enterprises competition 9- Appropriate marketing mix 10- Awareness of standard of export target markets 11- Globalization of trade exchanges and its influences on international trade 12- Awareness of taste and interests of customers in export target markets Key Words: Effective factors on Export, Export-Oriented Cluster, Clay and Ceramic