عنوان پایاننامه
استفاده از کنترل تطبیقی برای تخمین پارامترهای متغیر در کنترل برداری موتور القایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38260;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 1448
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- نقی رستمی
- استاد راهنما
- حمید لسانی
- چکیده
- دانستن مقدار دقیق پارامترهای موتور القایی برای مدل سازی دقیق و عملکرد صحیح روش های مختلف کنترل موتورهای بسیار مهم است. از آنجاییکه پارامترهای موتور به طور اجتناب ناپذیری با شرایط کار تغییر می کند، کارکرد پایدار و مناسب سیستم کنترلی در هر شرایط کاری، نیازمند تخمین بلادرنگ پارامترهای موتور می باشد. در این پایان نامه ابتدا تخمین همزمان سرعت روتور و مقاومت استاتور و همچنین تخمین همزمان مقاومت استاتور و عکس ثابت زمانی روتور با استفاده از روش های مدل مرجع تطبیقی (MRAS) و مشاهده گر لیونبرگر (LO) صورت گرفته است. سپس با در نظر گرفتن تلفات آهن، یک درایو بدون حسگر سرعت برای موتور القایی با استفاده از مشاهده گر لیونبرگر ارایه شده است که علاوه بر تخمین سرعت، قادر به تخمین مقاومت روتور و مقاومت تلفاتی آهن نیز می باشد. برای بدست آوردن قوانین تطبیق از تیوری لیاپانف استفاده شده است. آنالیز ریاضی و نتایج شبیه سازی نشان می دهد که پارامترهای تخمینی به سمت مقادیر واقعی خود همگرا می شوند.
- Abstract
- Accurate knowledge of most parameters is important for precise modeling and correct operation of induction motor control schemes. Since motor parameters inevitably vary with operating conditions, stable and accurate operation at any condition requires an appropriate on-line identification algorithm for motor parameters. This dissertation, at first, presents two estimation schemes for induction motor drives, based on Model Reference Adaptive System (MRAS) and Luenberger Observer (LO). The first scheme is to simultaneously estimate on-line stator resistance and rotor speed in sensorless induction motor drives. The second scheme is to simultaneously estimate on-line stator resistance and inverse of rotor time constant. Then a sensorless induction motor drive based on Luenberger Observer method is presented, while core loss and rotor resistances are estimated. In order to derive the adaptation laws, Lyapunov theorem is used. Theoretical analysis and simulation results show that estimated parameters converge to actual values.