شناسایی اقدامات و تدابیر ارتباطی موثر بر فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف برق در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47485
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- الهه شریف فرد
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- چکیده انرژی برق، از جمله منابع و ذخایر به شمار می¬رود که با توجه به مصرف بیش از حد استاندارد در کشور و نیز مصرف پایدار آن برای سالهای آتی، می¬بایستی به منظور مدیریت مصرف آن به فرهنگ¬سازی الگوی مصرف برق در این زمینه همت گماشت. در همین راستا پژوهش حاضر نیز به منظور شناسایی اقدامات و تدابیر ارتباطی موثر بر فرهنگ¬سازی اصلاح الگوی مصرف برق در شهر تهران با رویکرد و روش پیمایشی و در عین حال تحلیلی، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از: خانوارهای ساکن در منطقه 5 شهر تهران که از تمام مردم (مرد و زن) در گروه سنی 64-20 سال (645000 نفر) پرسشنامه همراه با مصاحبه، تکمیل شده است. بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونه در میان مردم منطقه 5 شهر تهران به منظور تکمیل پرسشنامه، 400 نفر می¬باشد. با استفاده از روشهای مرسوم نمونهگیری در تحقیقات متعدد به ویژه مرکز تحقیقات صداوسیما (نمونهگیری مطبق بر حسب مناطق و بلوک¬های موجود در هر منطقه)، نمونهای از خانوارهای ساکن در منطقه 5 شهر تهران، انتخاب و مورد پرسش و مصاحبه قرار گرفته¬اند. نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از آن است که از مجموع 27 گویه، 4 عامل (عامل اول: اطلاع¬رسانی شفاف در مورد فرآیند تأمین انرژی برق و تشریح میزان موجودی انرژی: 7/57)، (عامل دوم: بهسازی مولفه¬های فرهنگی: 8/7)، (عامل سوم: اصلاح باورها در مورد خرید وسایل منزل: 8/5) و (عامل چهارم: هدفمند نمودن و استفاده پایدار از انرژی برق: 6/4 درصد) در مجموع 03/76 درصد از واریانس و تغییراتِ کل عوامل یا مولفه¬های موثر بر شناسایی اقدامات و تدابیر ارتباطی موثر بر فرهنگ¬سازی اصلاح الگوی مصرف برق در شهر تهران را تشکیل داده¬اند. نتایج آزمون ناپارامتری فریدمن نیز، حکایت از آن داشت که از حیث آماری، با اطمینان 99/0 و سطح خطای کمتر از 01/0، تفاوت معنی¬داری بین اقدامات و تدابیر ارتباطی موثر بر فرهنگ¬سازی اصلاح الگوی مصرف، وجود دارد. بنابراین مقایسه میانگینِ عوامل یا مولفه¬های موثر بر اقدامات و تدابیر ارتباطی موثر بر فرهنگ¬سازی اصلاح الگوی مصرف نشان از آن دارد که عامل اول: اطلاع¬رسانی شفاف در مورد فرآیند تأمین انرژی برق و تشریح میزان موجودی انرژی (7/8) و عامل دوم: بهسازی مولفه های فرهنگی (7/4)، بیشترین میانگین و کمترین میانگین نیز مربوط به عامل سوم: اصلاح باوره
- Abstract
- ندارد