بررسی عوامل درونی (انگیزش ادراک نگرش و یادگیری) موثر بر رفتار خریداران کالاها ی با درگیری پایین (لبنیات ) در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47854
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
- دانشجو
- لیلی پودینه
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- چکیده معمولاً هنگام بررسی رفتار مصرف کننده عوامل مرتبط با آمیخته بازاریابی مورد توجه قرار میگیرند. اما در این تحقیق بر عوامل درونی موثر بر خرید لبنیات توسط پاسخگویان تمرکز شده است. اکثریت قریب به اتفاق صاحبنظران مبحث رفتار مصرف کننده، چهار عامل ادراک، نگرش، یادگیری و انگیزش را به عنوان عوامل کلیدی موثر بر رفتار خریداران مطرح کردهاند. در این تحقیق نیز همین چهار عامل به عنوان فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای شناسایی عوامل منشعب از این چهار عامل، جلساتی با برخی از مصرف کنندگان و متخصصین تحقیقات بازار فعال در این صنعت برگزار و پس از بحث و تبادل نظر در نهایت بیست ویک شاخص شناسایی و به صورت پرسشنامهای با طیف لیکرت پنج گزینهای در اختیار 96 نفر از اعضای جامعه آماری قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق از مصرف کنندگان تهرانی 25 تا 60 ساله که در زمان تحقیق در شهر تهران ساکن بودهاند تشکیل شده است. پس از تکمیل پرسشنامهها توسط افراد و ورود دادههای آن به کامپیوتر، فرضیات تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون t-student مورد بررسی قرار گرفت و کلیه فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت. در انتها نیز با استفاده از آزمون فریدمن عوامل تاثیرگذار رتبهبندی شده و مشخص شد که ادراک بیش از سایر موارد بر رفتار خرید تاثیرگذار است.
- Abstract
- When studying the behavior of consumer, it is usually considered the factors related to marketing mix. But in this study, there has been focused on internal factors influencing on buying the dairy by respondents. Majority of authorities related to consumer behavior discussed four factors including perception, vision, learning and motivation as the main and key factors influencing on the behavior of buyers. In this thesis, there have also been studied four factors as hypothesis of the study. For knowing the factors derived from these four factors, there were held some meetings with some of the users and active specialists in the field of market research in this industry and after discussions and dialogues, finally there were recognized 21 items and provided to 96 people of members of population as a questionnaire with Lickert spectrum and five options. The population of this study included Tehranian consumers in the range of 25 to 60 years old who were residing in Tehran during the study. After completing the questionnaires by people and inputting the data to the computer, the study hypotheses were analyzed using SPSS and t-student test and all hypotheses were verified. Finally, using Freedman Test, the influencing factors were ranked and it was determined that perception can has more influence on buying behavior comparing with other factors. Keywords: Buying behavior, motivation, perception, marketing, Tehranian consumers, Dairy purchase