عنوان پایاننامه
مطالعه سواد دیجیتالی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران و ارائه چهارچوبی برای ارتقاء سواد دیجیتالی
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4094;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45503
- تاریخ دفاع
- ۲۳ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمد احمدی
- استاد راهنما
- حمید عبداللهیان
- چکیده
- در این پایان نامه پس از شرح و بسط ملاحظات نظری بحث سواد دیجیتالی چگونگی انجام پیمایش سواد دیجیتالی شرح داده شده است. پس از آن ضمن تحلیل داده های گردآوری شده تلاش شده است که چهارچوبی برای ارتقای سواد دیجیتالی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران ارایه شود. در واقع این مطالعه در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول مهارت های مرتبط با سواد دیجیتالی دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی سنجش شدند. در مرحله دوم این مطالعه تلاش شد با در نظر گرفتن یافته های پیمایش و نیازهای دانشجویان چهارچوبی برای ارتقای سواد دیجیتالی در محیط های دانشگاهی ارایه و به نظام آموزش عالی در ایران پیشنهاد شود. پیمایش سواد دیجیتالی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران به ما نشان داد که وضعیت کلی سواد دیجیتالی در میان دانشجویان چندان مطلوب نیست و در این میان آشنایی دانشجویان پسر با عناصر سواد دیجیتالی اندکی بیشتر از دختران بود. همچنین میزان استفاده روزانه و مدت زمان آشنایی با اینترنت تاثیر مثبت و مستقیمی بر افزایش آشنایی با عناصر مرتبط با سواد دیجیتالی داشتند. در آخر این مطالعه نشان داد که با استفاده از 9 شاخص جنس، سن، برخورداری از رایانه شخصی، تعداد مکان های دسترسی، زمان استفاده از اینترنت، سابقه استفاده از اینترنت، خود-کارایی سواد دیجیتالی و مجموعه مهارت های سواد دیجیتالی (که سنجش شدند) می توان سواد دیجیتالی دانشجویان را پیش بینی کرد.
- Abstract
- In this study at first we presented an expansive literature review of the concepts of new literacies and digital literacy. Then we explained in details procedures of digital literacy survey. In fact we conducted this study in two consecutive steps. First we conducted a survey of digital literacy among University of Tehran’s Bachelor’s degree students. Then considering analyzed survey data and the needs of the students regarding to their education we tried to introduce a framework for promoting digital literacy among the students. Digital literacy survey indicated that the general knowledge of students regarding to digital literacy skills is not desirable. Also we found out the male students are slightly more familiar with digital literacy skills than female students. Furthermore we confirm the previous findings that “daily time spent on the internet” and “the years using the internet” have a direct and positive influence on being more familiar with digital literacy skills. Finally we concluded that nine measures of sex, age, owning a PC or notebook, number of access locations, daily time spent on the internet, number of the years using the internet, self-efficacy and a group of 41 indices of digital literacy (measured in this study) help us to predict digital literacy among students.