عنوان پایان‌نامه

جایگاه نظام علمی گردشتگری در آموزش عالی دولتی و نیمه دولتی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جایگاه نظام علمی گردشتگری در آموزش عالی دولتی و نیمه دولتی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48637;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4240
    تاریخ دفاع
    ۲۴ آبان ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    علی اصغر سعیدی

    از آنجا که صنعت گردشگری فعالیتی خدماتی است، به مانند هر فعالیت خدماتی دیگر ارائه دهندگان خدمت خود بخشی از محصول به شمار می‌آیند، میزان تسلط شاغلین این بخش، دانش نظری و مهارت‌های شغلی تاثیر انکار ناپذیری بر کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگر دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی توسعه منابع منابع انسانی در صنعت گردشگری از ارکان اصلی برنامه‌ریزی توسعه است. از اینرو آموزش نقش مهمی را در میان استراتژی‌های توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری ایفا می‌کند. در میان سطوح مختلف آموزشی، آموزش عالی که مسئولیت تربیت نیروهای متخصص جهت تولید علم و انتقال آن به سطوح پایین‌تر را بر عهده دارد از اهمیت به سزایی برخوردار است. از میان شاخص‌های تشکیل دهنده نظام آموزش عالی، شاخص‌های علمی و یادگیری، که عوامل یادگیرنده، عوامل یاددهنده و شرایط و امکانات یادگیری را در بر می‌گیرند، با کیفیت آموزش دوره‌های دانشگاهی در ارتباط مستقیم می‌باشند. در تبیین شاخص‌های علمی و یادگیری دردوره‌های دانشگاهی مرتبط با گردشگری عموماً از دو مدل افقی(بر مبنای ماهیت علمی دروس) و عمودی ( بر مبنای سلسله مراتب و مقاطع تحصیلی) استفاده می‌شود. بررسی شاخص‌های نظام علمی آموزش گردشگری بر مبنای این دو مدل امکان قضاوت در مورد کارامدی نظام آموزشی از لحاظ شکلی و محتوایی را فراهم می کند. پژوهش حاضر بر شناخت الگوی حاکم و کیفیت شاخص‌های علمی و یادگیری در نظام علمی آموزش عالی و گردشگری در ایران متمرکز شده و روش مطالعاتی طولی- تطبیقی را در دستور کار خود قرار داده است. بدین منظور از ابزارهایی چون مصاحبه و تحلیل داده‌های ثانویه بهره‌ گرفته شده و همچنین مطالعه تطبیقی کشور ترکیه با ایران نیز در این زمینه، انجام شده‌است .نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گرچه در زمینه تعداد دانشجویان و مراکز علمی گردشگری در ایران شاهد گسترش قابل توجهی می‌باشیم، اما الگوی توسعه از نظر شکلی و محتوایی بر مدل‌های افقی و عمودی برگزیده تحقیق منطبق نمی‌باشند و در زمینه شرایط و امکانات یادگیری در کلیه دوره‌های آموزشی کمبود‌های قابل توجهی وجود دارد.
    Abstract
    Similar to all service industries, tourism industry, are considered as a component of the tourism product, and their expertise, theoretical knowledge and job skills affect undeniably on the quality of services offered to the tourists. It indicates that human resource development planning in tourism industry is one of the major principles of development planning. Consequently, education/training plays an important role in human resource development strategies in tourism industry. Higher education, among other levels of education, is of greater importance since it is in charge of training expert human resources to create knowledge and transfer it to lower levels. Among constituent indices of higher education system, scientific criteria, including learning factors, teaching factors and learning conditions and facilities, correlates directly with the quality of academic courses. In order to clarify theses criteria in tourism academic courses and relevance, two models are used, in general, i.e. horizontal model (based on the scientific nature of courses) and vertical model (based on the education level and hierarchy). Having investigated the indices of scientific system of tourism education based on these two models, it allows ascertaining the efficiency of education system in terms of its form and content. This thesis focuses on identifying the current model and quality of scientific and learning criteria of tourism in the Iranian higher education, utilizing a comparative-longitudinal research method. Interview and secondary data analysis have been performed, as well as a comparative study between Turkey and Iran. Although, the results indicate that the numbers of students and tourism education centers have increased dramatically, the development model has not conformed to the selected horizontal and vertical models of the research in terms of form and its content. In addition, serious shortcomings exist in learning facilities and conditions of all educational courses.