بررسی سیر آراء صاحب نظران ایرانی در رابطه با مسئله اخلاق در جامعه ایران و تحلیل جامعه شناختی آن (از مشروطه تا انقلاب اسلامی)
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4136;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47265
- تاریخ دفاع
- ۲۴ آبان ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی رضا مومن آرانی
- استاد راهنما
- حسین کچوئیان
- چکیده
- بحث و بررسی مسئله یا موضوع اخلاق از مباحثیمیباشد که همواره مبتلابه تمامی جوامع در طول تاریخ بوده است. در سده اخیر موضوع اخلاق و رفتار مردم در جامعه ایران به یکی از مباحث مهم بررسیها و تحلیلهای اجتماعی مبدّل شده است. واردشدن متفکّرین و سیاستمداران و مصلحان اجتماعی به مباحث متنوعی که ارتباط زیادی با دیدگاه اخلاقی آنها دارد و ارزیابی آنها از اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی، باعث ارائه نظرات گوناگونی در این رابطه شده است. ما با قرار دادن موضوع اخلاق اجتماعی در محور اصلی احصا آراء صاحبنظران ایرانی، سعی کردهایم تا به بنیانهای فکری آنها نزدیک شده و ارزیابی آنها را از اوضاع و شرایط جامعه ایران استخراج کنیم و با توجه به زمینه های تاریخی و اجتماعی و تجربیات فردی به تحلیل چرایی این آراء بپردازیم. کار این تحقیق بر این مبنا میباشد که متفکّرین اجتماعی و یا مصلحین اجتماعی، براساس چه شرایط اجتماعی و تاریخی و مفروضات خاصی سعی در شناخت روابط اجتماعی جامعه خود داشتهاند و چه تحلیل و یا توصیفی از روابط اجتماعی جامعه ارائه کردهاند و در آخر برای مشکلات روابط اجتماعی جامعه چه راه حلهایی را پیشنهاد کردهاند. این تحقیق در مرحله اوّل فهم اخلاقی یا نگاه اخلاقی آنها در عرصه اجتماعی مد نظر است و در نتیجه نظرات آنها در رابطه با «چگونگی تنظیم روابط اجتماعی» و «چگونگی رفتارهای افراد جامعه» در مرکز توجّه قرار گرفته است و در مرحله دوّم تأکید اصلی بر روی قسمتی از اندیشه آنهاست که به موضوعات اخلاقی و اخلاق اجتماعی به صورت مستقیم پرداختهاند. این پژوهش، در اندیشه صاحب نظران ایرانی منتخب، به بررسی نگاه اخلاقی آنها - نگاه ارزشگذارانه و انتخاب گرایانه به روابط اجتماعی- در جامعه ایران، میپردازد و بررسی مباحث اخلاقی خاص را در کنار این موضوع پیگیری میکند. بصورت خلاصه کار این پژوهش، بررسی سیر تفکّرات و نظرات اجتماعی متفکّران با تاکید بر نگاه اخلاقی و مباحث اخلاقی ایشان است. برای دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی ده صاحبنظر و متفکر را از دورههای مختلف به شرح زیر انتخاب شدند: ملکم خان، آخوندزاده، جمالزاده، کسروی، شادمان، بازرگان، آل احمد، شریعتی، مطهری و امام خمینی(ره).
- Abstract
- Throughout history, the discussion on the issue of ethics has always affected every society. In the past century, the issue of ethics and people’s behavior in the Iranian society has become one of the most important issues of social investigations and analyses. Thinkers, politicians, and social reformists entering into various discussions significantly related to their ethical views and their assessment of the social and cultural situation of the Iranian society have resulted in the presentation of different opinions in this regard. Having brought the issue of social ethics into the focus of Iranian experts’ opinions, we have tried to approach their intellectual foundations, derive their assessment of the situation of the Iranian society, and analyze the related arguments according to their historical and social backgrounds and personal experiences. This study is focused on how and based on what social and historical conditions and according to what presuppositions the social thinkers and reformers attempted to understand the social relations of their society, and what analysis and explanation of the social relations they presented, and ultimately, what solutions they presented for the ills of these relations. In the first part of the present study, the social thinkers’ ethical understanding and views in relation to the social arena, and subsequently, their opinions on “how to adjust social relations” and “how members of society behave” are brought into focus. In the second part, particular emphasis has been put on the part of their thoughts which is directly concerned with issues of morality and social ethics. This study of the selected Iranian experts’ thoughts analyzes their ethical views – their evaluative and selective views of social relations – in the Iranian society, tracks some specific ethical arguments alongside. To sum up, this study undertakes to investigate the development of Iranian thinkers’ social thoughts and opinions according to their ethical