عنوان پایاننامه
آموزه های تربیتی - اخلاقی داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 019;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48205
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
- دانشجو
- محبوبه یارعلی
- استاد راهنما
- سیداسحق حسینی کوهساری
- چکیده
- چکیده عنوان پایان نامه ی پیش رو آموزه های تربیتی- اخلاقی داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام)در قرآن است. چالش های اخلاقی وتربیتی همچنین احساس کمبود وجای خالی الگو ونظریه های مطابق ومتناسب با روح والای انسانی ، در مکاتب روانشناسی وتربیتی، مارا برآن داشت تا به بررسی واستخراج آموزه های تربیتی اخلاقی داستان حضرت ابراهیم از قرآن بپردازیم؛ چرا که انسان ، برترین ووالا ترین آفریده ی خداوند و قرآن،کاملترین و راهگشا ترین کتاب جاودانه زندگی است . پس بهترین ومنطقی ترین شیوه ، استخراج آموزه های تربیتی اخلاقی از برترین کتاب آفریننده ی انسان است که آگاهی واشراف کامل به انسان دارد. از آنجایی که پیامبران کاملترین انسان ها ومعصوم بودند بر آن شدیم تا شخصیت افعال ،گفتار، رفتار و شیوه ی زندگی یکی از پیامبران بنام حضرت ابراهیم(علیه السلام) را که ابو الانبیاء ودارای احترام و منزلت والایی نزد خداوند و دیگر پیامبران الهی بودند ، به عنوان الگویی الهی وقرآنی مورد بررسی قرار دهیم ؛ چرا که از هر نکته ای از زندگانی و روش پیامبران و از هر لحظه ی زندگی ایشان می توان نهایت استفاده را در زمینه ی تعلیم وتربیت نمود. در این پژوهش به نتایج مهم وقابل ملاحظه ای رسیدیم که در خور توجه است مثلاً اینکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) در منش های بندگی و در رابطه ای که با خالق وپروردگار خویش بندگی می کردند ودر پی آن این حدیث زیبا در ذهن ما تداعی شد که کسی که می خواهد رابطه اش با خلق بهبود یابد رابطه اش را با خدا اصلاح کند و حضرت ابراهیم (علیه السلام) به این موارد بذل توجه داشتند. در بحث منش های فردی واجتماعی، در رابطه ی با افراد مختلف و نحوه ی برخورد ایشان با اجتماع وشیوه ی دعوت و تبلیغ ایشان، درس های بسیاری برای ما انسان ها نهفته که بیان کردیم در این راستا از منابع تفسیری ، تاریخی ، لغوی و دائره المعارف و دانشنامه ها مدد جستیم نتیجه اینکه ، ایشان در جریان دعوت خویش از اصولی مانند تدریج و سیر پلکانی بهره جستند و از روش های تربیتی ایی مانند پرسش و پاسخ،جدل،ایفای نقش ومشاهده غافل نبودند. برای تکمیل مباحث ، هر کدام از فصول پایان نامه به صورت جداگانه با آموزه های مکاتب مختلف روانشناسی و تربیتی انسان تا حدودی تطبیق شد. امید است این پایان نامه فتح بابی در این زمینه بوده باشد وعلاوه بر جامعه ی دانشگاهی ، سایر علاقه مندان نیز از آن بهره مند شوند .
- Abstract
- The topic of this thesis is the educational and moral teachings of prophet Abrahams(P.B.U.H) Story in Holy Quran. There are moral and educational challancyes and also there is a sense of lack of patterns and theories according to humans exalted spirit in Psuchological and Educational schools , so we wore motivatead to extract and observe the moral and educational teachings of prophet Abraham s story in Quran. Because mankind is premier and noblest creator of God, and Quran the most perfect and the best pathfinder permanent book of life. So the best and the the most logical method , is to extract moral and educational teachings from the best Biik of mankinds creator who knows him best an is dominant over him. Since prophets were innocent and the most perfect peoples we decided to review . as a pattern, the personality , deeds , speechs, behaviours and examples of prophet Ibrahim (piece be upon him) Who was the father of other prophets and God respect his noble rank obiviowly. That’s because in every point of prophets examples , and in every moment of their lives , the best use in didactic fields can be found. In this research, we reaches to important and notable results. For example Hazrat Ibrahim (P.B.U.H) in his worshiping position and in his relation with God he had full attention to these items as in hadith (that is resulled to our mind) one who seeks for impoving his relation with people ought to improve his relation with God. There are many lathent points in discussing his personal and social character in relation. With different individuals and in encounter method with society and in invitation method and his propagation which we mentioned.achiving this purpose , we caught help of Expositorical , historical, Lexical sources and encyclopedias and licences. We came to this conclusion that he used such doctorines as gradation , step passage in his invitation carrent and he didn’t neglect educational methid like Question and answering , polemic, playing his part and observing. To complete the discussion , each of thesis chapters separately adapt to different esychological and educational teachings of mankind. We wish this thesis to be a pioneer in this field and addition to academic popular other enthusiastic by it. Key vocabula Riesi story , Ibrahim, Moral, Education. Pattern.