نقد و بررسی کاربرد استعاره (بازی های زبانی) در اندیشه ویتگنشتاین متاخر
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: P38;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49717
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سحر مازیار
- استاد راهنما
- مهدی ذاکری
- چکیده
- ویتگنشتاین را شاید بتوان از تاثیر گذارترین فلاسفه قرن بیستم نامید. او در دوره زندگی فلسفی خود دو دوره را پشت سر گذاشت و در هر گام از آنها به نتایج جالب و درخور توجهی رسید . دیدگاه او را در دوره اول با عنوان «نظریه تصویری زبان» و در دوره دوم با عنوان«نظریه کاربردی زبان» میشناسند. در باب تفاوتها و شباهتهای این دو نظریه بسیار سخن گفته شده، اما میتوان گفت مهم ترین تفاوت این دو دیدگاه تغییر نوع نگاه ویتگنشتاین به ساختار جملات و چگونگی حصول معنا در ذهن است. بسیاری همچون راسل دیدگاه اول او را ستایش و تمجید کردند و بواسط? آن او را نابغ? فلسف? مدرن نامیدند و با وارد شدن به دور? دوم زندگی فلسفی او را سخت سرزنش کردند و دیدگاهش را ابلهانه پنداشتند و برخی دیگر نیز دیدگاه دوم او را جسورانه دانستند و از تغییری کانتی در جهان کلمات سخن گفتند و بواسطه دیدگاه دوم او را از تاثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم نامیدند. او در دوره دوم بر این باور است که تسلط بر زبان عبارت است از توانایی به کارگیری عبارات زبان در "بازیهای زبانی" متعدد و مختلفی که بدانها تعلق دارند. در این دوره او مجموعه ای از اصطلاحات مهم را وارد زبانش میکند، اصطلاحاتی همچون «بازیهای زبانی»، «شباهت خانوادگی»، «زبان خصوصی» و....، که بعضاً دچار بدفهمی ها و سوءتفاهمات زیادی بین فلاسفه شده است و شاید اغلب فلاسفهای که به بررسی دوره دوم میپردازند پیش از همه تلاش دارند این تمثیل و استعارهها را معنا کنند. بیراه نیست اگر گفته باشیم بدفهمی و یا نادرست فهمیدن هر کدام از این تمثیلات و جایگاه آنها در فلسفه ویتگنشتاین مشکلات جدی را در فهم واقعی و تا اندازهای درست نظریات او به وجود خواهد آورد. در این پژوهش به بررسی یکی از این تمثیلات مهم این دوره، یعنی بازی زبانی میپردازیم و پیش از همه این نکته را بررسی میکنیم که این تمثیل چرا و چگونه وارد گفتار ویتگنشتاین شد و او از آن به چه شیوهای بهره برد. برای این مقصود بندهای مختلف و بخشهای کتابهای مختلف او را که در باب "بازیهای زبانی" در آنها سخن رفته است خواهیم آورد و به شرح آنها خواهیم پرداخت و نظر منتقدان و مفسران را در باب این بخشها ذکر خواهیم کرد. همچنین به بررسی تأثیر این تمثیل در حوزههای دیگر از جمله علوم اجتماعی و فلسفه دین خواهیم پرداخت. کلمات کلیدی: ویتگنشتاین، بازی زبانی، نحوه معیشت، پیروی از قاعده، بازی زبانی دین، عادت، نظریه تصویری، نظریه کاربردی، کاربرد
- Abstract
- Wittgenstein -maybe- is one of the most influenced philosophers in twenty century. He spend two periods in his philosophical life and get very interesting results. His attitude in first period is named " Picture theory" and his second periods is named "Theory of use". There are many opinion about differences and similarities of these periods, but it can be said that the more important, about this, is change of his attitude in structure of sentences and the method of catching the meaning in mind. Some , like Russell, admired the first Wittgenstein and punish the second Wittgenstein, and in other hand some philosophers appreciate the second period and by this view named him " one of the most influenced philosopher in 20 century. Second Wittgenstein believe that understanding the language is ability of knowing how use the word s in different "language games". In this period, he use some terms like "language game"," family resemblance", "private language" that might be misunderstood by the people. Understanding this term has important role in second Wittgenstein. In this issue we want to analyse the most important metaphor in second Wittgenstein, namely "language game". We want to know that why Wittgenstein is used this metaphor and how does use it, and research about the influence of this metaphor in other aspects like philosophy of religion and social science. Key words: Language game, form of life, theory of use, picture theory, following the rule, custom, use