عنوان پایان‌نامه

بررسی کارکردهای کرامات در اسلام و مسیحیت



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی کارکردهای کرامات در اسلام و مسیحیت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: P22;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45708
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    رضا برنجکار

    چکیده وقایع خارق عادت بسیاری در دوران پس از پیامبران، منسوب به افراد و مکان‏های مقدس در اسلام و مسیحیت نقل می‏شوند. دربار? اصل وجود و کارکرد این وقایع که در اسلام به نام کرامت و در مسیحیت به نام کلی معجزه خوانده می‏شوند هم در نظر عموم متدینان و هم عالمان ادیان اختلاف نظر‏هایی وجود دارد اما در بسیاری از موارد وقوع آنها نشانه‏ای از اعتبار الهی و حقانیت دانسته می‏شود. مشکل مهم و اصلی در اینجا رخ می‏دهد که با وجود اعتبار یکسان نقل این کرامات در اسلام و مسیحیت آیا می‏توان آنها را نشانه‏ای از تأیید الهی دانست؟ آیا تفاوتی بین دلالت معجزه -که اثبات کنند? حقانیت یک نبی است- و کرامت وجود دارد؟ چگونه یک دلیل می‏تواند اثبات کنند? دو باور بعضا متنناقض باشد؟ تلاش این پژوهش در ابتدا بررسی کارکرد کرامات در اسلام است که در نظر به قرآن و روایات و عبارات عالمان اسلامی در این باره صورت می‏گیرد. پس از این، تفاوتی که بعضی از عالمان در حقیقت و کارکرد معجزه و کرامت قائل هستند مورد نقد قرار گرفته است. در فصل دیگری کارکرد کرامات در مسیحیت مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه مسیحیان دربار? کرامات و معجزات اسلام به نقد گذاشته شده است. در نهایت، اصل رجوع به فهم عرف به عنوان مبنای جامعی برای مواجهه با کرامات متعدد اسلام و مسیحیت و فهم کارکرد آنان پیشنهاد می‏شود. این قاعده کارکرد هر کرامت را مطابق با فهم عرف از آن می‏داند. بر اساس همین اصل، کارکرد مجموع? کراماتِ ظاهرا متعارضِ در ادیان نیز با مراجعه به همین قاعد? کلی -یعنی فهم عرف- قابل بررسی است. در نگاه عرف به مجموع? کرامات موجود در جهان، ارزیابی عظمت یک کرامت مبنای تشخیص برتری آن قرار می‏گیرد، در نتیجه ارزیابی عظمت کرامات ملاک برتری و در نتیجه حقانیت بالاتر زمین? دینی است که باعث آن کرامت شده است.
    Abstract
    Abstract Many miracles after prophets, attributed to people and sacred places, are quoted in Islam and Christianity. These events are named Keramat in Islam and miracle in Christianity. There are differences about the existence and function of these events both in religious scholars and in popular faithful, but in many cases they are considered as the sign of divine credibility and legitimacy. Can they be a sign of divine approval with the same validity in Islam and Christianity? Are there any differences between indication of miracles -as proofing the prophecy- and Karamat? How can one reason prove two contradictory beliefs? This essay first reviews the function of Karamat in Qur’an, Hadith, and scholar’s books and then we criticize distinction between Karamat and miracle (Mojeze) in arguments for Rightfulness. We consider in another chapter function of Karamat in Christian context and criticize their viewpoint about miracles and Karamats of Islam. Finally, suggesting the principle of common understanding we offer the comprehensive solution for numerous Kramats in Islam and Christianity, and apparent conflict between them. According to this principle, function of any Karamat is equal with common understanding and similarly the function of whole karamat in the universe is identified from common understanding from them as total. Therefore greatness of one Karamat in his evaluation will be Criterion of excellence in Rightfulness. Moreover, this principle has full conformity with Qur’an, Hadith and philosophical analysis. Keywords: Karamat, Miracle, Function, Islam, Christianity, Rightfulness, Contradiction.