عنوان پایاننامه
ارزیابی سیستمهای تعیین مو قعیت زیر دریای و طراحی یک سیستم تعیین موقعیت زیر دریای مای
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران- نقشه برداری- ژئودزی(هیدروگرافی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1382;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38137
- تاریخ دفاع
- ۳۱ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- عبدالحسین حاجی زاده فر
- استاد راهنما
- محمود کمره ای
- چکیده
- هدف این پایان نامه مطالعه در خصوص اصول تعیین موقعیت در زیردریا، شناخت سیستم های موجود و نهایتا ارائه پیشنهاداتی برای ایجاد یک سیستم ملی تعیین موقعیت در زیردریا بوده که بتواند نیازهای گوناگون عمرانی، اجرایی و نظامی را تامین نماید. برای این منظور ابتدا مبانی امواج صوتی ارائه و سپس ابزارها و تکنیکهای تعیین موقعیت در زیردریا معرفی گردیده اند. از آنجایی که خلیج فارس و دریای عمان عمده ترین مرز آبی کشور محسوب شد و دارای قابلیتهای گوناگون می باشد این منطقه برای طراحی و معرفی سیستم های تعیین موقعیت زیردریایی مناسب انتخاب گردیده است. برای رسیدن به انتخاب بهینه کلیه سیستم های قابل استفاده از جنبه های قتصادی، فنی و کاربری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ماحصل تحقیق و ارزیابی های صورت گرفته پیشنهاد سیستم طول باز بلند و طول باز کوتاه برای نیازهای عمرانی و دفاعی در این منطقه می باشد. همچنین محل مناسب برای قرارگیری ترانسپوندرهای مورد نیاز در منطقه مشخص گردیده اند. امید انکه حاصل تحقیق حاضر بتواند اقدامی در جهت نیل به سیستم تعیین موقعیت در زیردریا برای اهداف ملی باشد.
- Abstract
- The goal of this thesis is to investigate the concepts of under water positioning, study of existing under water positioning systems and finally presentation of a proposal for a national wide under water position system which can fulfill various structural, management and defense applications. For this purpose at first a brief review over acoustics is presented, and next techniques and instrumentations related to under water positioning are introduced. Since the Persian Gulf and Oman Sea are the main sea boundary of the country and having various potentialities, this area is considered for the design and proposal of an under water positioning system. To reach into the optimum design and selection, all the available systems are assessed from economical, technical and feasibility point of view for application in Persian Gulf and Oman Sea. The overall result of the thesis is proposal of LBL and USBL systems for all types of applications. Besides, the suitable place for establishment of required transponders of the proposed systems are identified on the sea map of the area. We hope that this thesis could one day lead to establishment of a national wide for underwater positioning system.