عنوان پایاننامه
طراحی محصول شخصی و همراه ا هدف تداعی اصول پاینده اخلاقی - انسانی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8260
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- رائیکا خورشیدیان
- استاد راهنما
- جمشید امامی
- چکیده
- رساله ی پیش رو تلاشی است در جهت ارتقای ارزشهای انسانی، اقدامی مؤثر که در راستای آن انسانها آگاهانه و آزادانه این ارزشها را در زندگی روزمره ی خود بکار بندند. در میان رویکردهای متنوعی که در زمینه ی معنابخشی به زندگی در روانشناسی انسانگرا مطرح است، با توجه به اهمیت امکان طراحی محصول از داده های تئوریک، سه اصل معنابخشی در لوگوتراپی (معنا درمانی) بسترساز پروژه قرار گرفت. این سه اصل در لوگوتراپی عبارتند از ارزشهای خلاق، ارزشهای تجربی و ارزشهای نگرشی؛ که هدایت پروژه را به سمت طراحی محصولاتی با نگرش معنابخشی به زندگی ممکن ساختند. اصل ارزشهای خلاق در طراحی با امکان خلاقیت برانگیزی محصول، ارزشهای تجربی با طراحی هنرمندانه -نه صرفاً زیبا- همچنین کمک به خلق تجربیات ارزشمند خاص فردی برای هر کاربر، و ارزشهای نگرشی با قابلیت هایی نظیر تخریب ناآگاهانهِ آگاهی برانگیز برای طراحی محصولاتی با رویکرد معنایی تطبیق پیدا کرد. اصل سوم، در نظر مؤلف چنانچه خردمندانه استفاده گردد، علاوه بر جلوگیری از فساد در فهم ارزشها، منجر به پایداری آنها نیز خواهد شد. تلاش در جهت یافتن معنا و رسالت شخصی انسانها در زندگی، بی گمان به حصول جامعه ای سالمتر و پایدار تر منجر می شود که ثمره ی آن، پرورش انسانهایی سالم تر در نسلهای آینده است. نتایج حاصل از مطالعات گسترده در حوزه ی روانشناسی، به ارائه ی کانسپت هایی ختم شد که تبعیت از اصول یاد شده در ارزیابی آنها مشهود است.
- Abstract
- This paper is facing an attempt to promote humanistic values, effective measure in which people adopt these values by wisdom and freedom in their daily lives. Among the diverse approaches in semantic approach in the field of Humanistic psychology, with a look through the importance of product design from the theoretical data, the three principles in Logotherapy (meaning-centered psychotherapy) were be used as the basis of the project. These three approaches of Logotherapy are creative values, experimental values and attitudinal values; that guided the project toward designing products with the attitude of bringing meaning to people's life. In design, the creative values with the possibility of inducing creativity in product, experimental values with the artistic design -not just beautiful- and to help creating valuable user experiences for each individual, and attitudinal values embodying abilities such as the ability to destroy unconscious awareness controversial semantic approach for designing products with the meaningful approach got used. In author's opinion, if the third article was be used wisely, in addition to preventing corruption in understanding values, will also leads to sustainable ones. Trying to find meaning and personal mission in people's life, certainly leads to achieve a healthier and more stable society, nurturing brighter humans in next generations. The results of extensive studies in the field of psychology, is presented in concepts that followed the principles mentioned evidently.