عنوان پایاننامه
طراحی الگوی بومی رهبری مبتنی بر قدرت نرم برای مدیران و روسای دانشگاه های ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رفتارسازمانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66551;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001935
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- عباس رشنوادی
- چکیده
- چکیده پژوهش دهه پایانی قرن بیستم حوزه مطالعات روابط بین الملل شاهد پیدایش نظریه ای بود که هم اینک الگوی برآمده از آن سرمشق حل معادلات پیچیده آن عرصه است. این نظریه توسط جوزف نای آمریکایی مطرح گردید و بوسیله دستگاه دیپلماسی ایالات متحده بسط داده شد و مبنای آن بر «تأثیر جذابیت های فرهنگی و ارزشی بر تولید قدرت» در حوزه رهبری تمدنی نهاده شده است. نای ادعا نمود «ارتباطات، چشم انداز سیاست ها و هوش عاطفی» اصلی ترین حوزه های تولید قدرت نرم در عرصه رهبری نظام بین الملل اند. پژوهش حاضر درحقیقت تلاشی مستوفا و از سر ادای تکلیف در زمینه مطالعه «الگوی بومی مبتنی بر قدرت نرم در فرایند رهبری سازمانی آموزش عالی ایران » است که در قالب رساله دکتری انجام پذیرفته و هدف آن ارائه پاسخی برای این پرسش بوده است که آیا قدرت نرم در سطح سازمان دانشمدار ایرانی، بسان حوزه نظام بین الملل دارای جنبه تأثیرگذار است یا خیر؟ و چنانچه جواب مثبت است شاخص ها، مؤلفه ها و حوزه های تأثیرگذار آن در سطح سازمان مذکور کدامند و الگوی بومی آن چه می تواند باشد. پژوهش با استفاده از روش آمیخته اهداف مورد اشاره را دنبال نموده است بطوری که بر اساس نتایج بدست آمده از مراحل کیفی و کمّی پژوهش متخذ از نظر خبرگان رهبری آموزش عالی کشور و نتایج آزمون های آماری بر روی داده های کمّی گردآوری شده از جامعه نمونه (اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های منتخب) می توان ادعا کرد، علاوه بر احراز تفاوت میان الگوی بومی با الگوی صاحب نظر مذکور به دلیل عناصر فرهنگی و ارزشی متفاوت، شش حوزه تأثیرگذارِ رفتاری- اخلاقی، اجتماعی– ارتباطی، مهارتی- حرفه ای، فرهنگی- هنجاری، سیاسی- شهودی و اعتقادی- معنوی با شاخص های ذیربط در این نظام اصلی ترین حوزه های تولید قدرت نرم محسوب می شوند که با تفاوت میانگین قابل اغماض از منظر آماری(در حد صدم درصد)، حوزه مهارتی- حرفه ای رتبه اول و حوزه اعتقادی- معنوی رتبه آخر را در میان حوزه های تأثیرگذار بر الگوی مذکور بر عهده دارند. همچنین هوش های تأثیرگذار بر این الگو به ترتیب اثرگذاری عبارتند از: هوش طبیعی، هوش فرهنگی، هوش اخلاقی، هوش عاطفی، هوش سیاسی و هوش معنوی. واژگان کلیدی: رهبری ، قدرت ، قدرت نرم ، قدرت سخت ، آموزش عالی و مدیریت آموزش عالی
- Abstract
- In the last decade of the twentieth century, the field of international relations studies witnessed a theory based on which a model was introduced to solve complex equations in the field.The theory was introduced by Joseph S. Nye and expanded by the United States diplomacy.The theory is based on “the influence of the cultural attractions and values on creating power” in civilizational domain. Based on Nye’s theory, “communications, policy vision and emotional intelligence” are considered the main factors and loci of making soft power in the leadership of international system. This is a comprehensive research about the role of soft power in the process of organizational leadership in Iran higher education. It seeks to answer whether soft power at the level of Iranian knowledge-based organization like the international system is effective. If yes, what are its criteria, elements and effective domains and what a local model looks like? The research has been done on the basis of viewpoints from experts in the national higher education and statistics derived from the sample including university faculty members, students and the staff. Based on the data, it can be claimed that first of all there is certain difference between the local model and the original one. Besides, of the six effective domains including behavioral-ethical, social-communicational, skilled-professional, cultural-normative, political-perceptive and ideological-spiritual domains _ with little difference of course_ the skilled-professional domain has been the most effective and the ideological-spiritual domain the least effective in the leadership model based on soft power in the educational system. In addition, more effective intelligence in this model are natural, cultural, ethical, emotional, political and spiritual intelligence respectively. Keywords: Leadership, Soft Power, Hard Power, Higher Education and Higher Education Management