عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل فرهنگ سازمانی کارآفرینانه سازگار با فرهنگ اسلامی - ایرانی به منظور ارتقاء نگرش ها و گرایش های کارآفرینانه شرکت های کوچک و متوسط




    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001771;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62425
    تاریخ دفاع
    ۲۲ اسفند ۱۳۹۲

    کارآفرینی به عنوان ابزاری در جهت تحقق تغییرات اقتصادی، کارائی خود را در بسیاری از کشورها به اثبات رسانده است. به اعتقاد بسیاری از صاحب‏نظران یکی از مهمترین راهکارهای خلاصی سایر کشورها به خصوص کشورهای توسعه نیافته از مشکلات اقتصادی، کارآفرینی به خصوص کارآفرینی در حوزه شرکت‏های کوچک و متوسط است. از طرف دیگر صاحب‏نظران هر یک از حوزه‏های کارآفرینی برای توجیه رفتارهای کارآفرینانه در این شرکت‏ها به صورت خاص و در سطح جوامع و سازمان‏ها به صورت عام تفاسیر و توجیهاتی ارائه نموده‏اند. نخستین تفسیر ظهور کارآفرینان و ویژگی‏های شخصی‏شان را با هم مرتبط در نظر می‏گیرد. دومین تفسیر معتقد است که استفاده از فرصت‏های کارآفرینانه به بافتی که افراد در آن زندگی و کار و عواملی نظیر اندازه و رشد بازار، موهبت عناصر مولد و منابع طبیعی و دسترسی به سرمایه‏های فنی و انسانی می‏کنند، بستگی دارد. تفسیر سوم بر اهمیت نهادها و قوانین و قواعد رایج در حوزه‏های سیاسی، سرمایه‏گذاری، دانش و دفاع از حق مالکیت خصوصی (نهادهای رسمی)؛ و فرهنگ و ادراک و تلقی افراد جامعه از فعالیت‏های کارآفرینانه (نهادهای غیر رسمی) تاکید می‏نماید. مرور ادبیات حوزه کارآفرینی نشان می‏دهد که به عقیده بسیاری از صاحب نظران، یکی از رویکردهای تفسیر رفتارهای کارآفرینانه در شرکت‏ها، جوامع و کشورهای مختلف استفاده از رویکرد فرهنگی برای توجیح فعالیت‏های کارآفرینانه افراد (کارآفرینی مستقل) سازمان‏ها (کارآفرینی سازمانی یا سازمان در نقش بنگاه کارآفرین) و کارکنان (کارآفرینی درون‏سازمانی) می‏باشد. از طرف دیگر بر مبنای تئوری‏های رفتاری و کارآفرینی تاثیر فرهنگ کارآفرینانه بر رفتارهای کارآفرینانه در سطح شرکت‏ها و افراد نه به صورت مستقیم، بلکه از طریق تاثیرگذاری آن بر تمایل شرکت‏ها و افراد (گرایش کارآفرینانه شرکت‏ها و نگرش کارآفرینانه اعضاء) صورت گرفته و باعث شکل‏گیری رفتارهای کارآفرینانه در شرکت‏ها (کارآفرینی شرکتی) و افراد (کارآفرینی درون سازمانی) می‏گردد. در پژوهش حاضر با توجه به دو رویکرد مختلف در پژوهش‏های فرهنگی کارآفرینی (رویکرد نخست: پژوهش‏هایی که رابطه فرهنگ و کارآفرینی را در سطوح تحلیل مختلف فرهنگ شرکتی، فرهنگ صنعت، فرهنگ ملی و ترکیبی از این سطوح تحلیل مورد تحلیل قرار داده‏اند؛ رویکرد دوم: تحقیقاتی که در آنها محققین با رویکردی محتوا شناسانه به فرهنگ در صدد تشخیص ویژگی‏های فرهنگ‏های کارآفرین و طراحی مدلی برای یک فرهنگ کارآفرین بوده‏اند) مدل فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر اساس شرایط بومی طراحی گشت و سپس به بررسی تاثیر آن بر گرایش کارآفرینانه شرکت‏های کوچک و متوسط و نگرش کارآفرینانه اعضای آنها پرداخته شده است. شرکت‏های کوچک و متوسط از آن رو به عنوان حوزه مطالعه انتخاب شدند که هم زمانی که ایجاد می‏گردند و هم در هنگام توسعه و بهبود کسب و کار موجود خویش، پتانسل کارآفرینی را دارند. از همین‏رو در دهه‏ اخیر تئوری‏های اقتصادی تمرکز زیادی بر این بنگاه‏ها داشته و جهت‏گیری توسعه را از سطح کلان به سطح خرد انتقال داده‏اند. انتخاب این شرکت‏ها به عنوان حوزه پژوهش کمک می‏کند تا ضمن طراحی مدل فرهنگ کارآفرینانه در سطح سازمانی با توجه به مولفه‏های فرهنگ بومی به بررسی رابطه فرهنگ و گرایش کارآفرینانه در این شرکت‏ها بپردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در برخی از ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه (تحول‏گرایی و تعالی‏طلبی) که بر اساس ادبیات موضوع و نتایج تحلیل مسیر در پژوهش حاضر، بیشترین نقش را در ارتقاء متغیرهای وابسته داشته‏اند؛ و تقریباً تمامی ابعاد گرایش کارآفرینانه ضعف وجود داشته و لزوم توجه مدیران این شرکت‏ها و سیاست‏گذاران بخش عمومی را می‏طلبد. از طرف دیگر روابط معنادارِ قوی بین ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و دو سازه گرایش کارآفرینانه شرکت‏ها و نگرش کارآفرینانه اعضاء نشان داد که برای افزایش سطح کارآفرینی (کارآفرینی شرکتی و کارآفرینی درون سازمانی) در شرکت‏های کوچک و متوسط از طریق اعتلاء و ارتقای تمایل به کارآفرینی در سطح شرکت‏ها (گرایش کارآفرینانه) و افراد (نگرش کارآفرینانه) توجه به نقش فرهنگ و ارزش‏ها و هنجارهای فرهنگی و کوشش در جهت نهادینه کردن ارزش‏های کارآفرینانه می‏تواند ثمربخش و مفید باشد. واژه‏های کلیدی: فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، نگرش کارآفرینانه، گرایش کارآفرینانه و فرهنگ اسلامی - ایرانی
    Abstract
    Entrepreneurship as a means to achieve economic changes, have proven its effectiveness in many countries. Many experts believe that one of the main ways to get rid of economic problems in other countries, especially developing countries, is entrepreneurship, especially in the area of Small and Medium size Enterprise (SME). In Oder hand Researchers in any field of Entrepreneurship have developed various interpretations to explain Entrepreneurship in SMEs, society and organization. The first explanation links the emergence of entrepreneurs and the characteristics of individuals. The second explanation considers that the exploitation of entrepreneurial opportunities depends on the context in which the individuals live and work. In which “entrepreneurial activity depends on environmental factors where the individual undertakes activities; factors such as the size and growth of markets, endowment of productive factors and natural resources, and the availability of human and technological capital”. A third explanation say about “the importance of the institutions and rules of the game prevalent in the political area, the defense of property rights, the working of market for labor, capital, and knowledge, (Official institutions) and the culture and perceptions toward entrepreneurial activity”( Informal institutions). According to literature review the third explanation (cultural approach) is one of the interpretations that explain the persons (Independent Entrepreneurship) organization (Corporate Entrepreneurship) and employee (Intrepreneurship) entrepreneurial activity. In Oder hand according to behavioral and entrepreneurial theories culture did not affect Entrepreneurial behavior, in corporate and individual level, directly; but Affects Entrepreneurial Orientation (EO) and Entrepreneurial Attitude (EA) firstly; and then causes the formation of entrepreneurial behavior in firms (Corporate Entrepreneurship) and individuals (Intrepreneurship). This research seeks to clarify the relationship that has been between entrepreneurial culture and EO & EA. Due to the lack of appropriate models to assess the entrepreneurial corporate culture compatible with Iranian - Islamic culture that is based on our country, researcher tried to formulate this model by using two different approaches that study entrepreneurial culture (The first approach: the studies that survey the relationship between culture and entrepreneurship at different levels of analysis of corporate culture, industry culture, national culture, and the combination of these levels of analysis and the second approach: the studies that researchers have developed a model of entrepreneurial culture). Then dimensions and indicators of organizational culture and EO and EA were confirmed by experts.