عنوان پایاننامه
فرهنگسرای کودک در تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8199
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- روزبه سالم
- استاد راهنما
- کتایون تقی زاده آذری
- چکیده
- دوره سنی کودک و نوجوان بهترین دوره هوش و توانمندی است و سرمایه گذاری درجهت هدفمند کردن استعدادها و پتانسیل های درونی وی دراولویت برنامه ریزی برای کودک قرار می گیرد. درواقع می توان گفت تربیت اجتماعی و فرهنگی در دوران کودکی مؤثرتر ازهر دوره دیگری است. لذا لزوم طراحی فضاهایی برای کودک ضروری است، همچنین با افزایش شدید جمعیت و گسترش روزافرون شهرنشینی، شهرهای بزرگ نیازمند مراکز فرهنگی و تفریحی هستند که بتواند بخشی از اوقات فراغت مردم بویژه کودکان را پر کند.هدف از ساخت مراکز فرهنگی و تفریحی ایجاد فضاهای عمومی و شکل دهنده به استعداد های هنری در شکل های نو و همه گیراست. امروزه شهرهای بزرگ، شاهد فعالیت و گسترش این نوع مراکزند. دیگراینکه شهر تهران با داشتن 18,8 درصد جمعیت کودک ونوجوان پنج الی چهارده ساله کشورازجمله شهرهای جوان محسوب می شود. پوشش فضاهای فرهنگی در سطح شهر تهران به نسبت تعداد جمعیت کودک ونوجوان بسیارکم است و کمبود فضاهایی که شامل فعالیت هایی مانند آموزش ابتدایی هنرهای گوناگون و ساده، آموزش و ارائ? آثار تاریخی، هنری و فرهنگی، نمایش فیلم و تئاتر کودک و همچنین فضای بازی باشد و درکل فضای آموزشی در کنار فضای بازی با شیوه ای نوین قرار بگیرد، حس می شود.فضاهای بازی درسطح شهر تهران محدود به پارک ها، حیاط مدارس و مجموعه های تفریحی ای مانند سرزمین عجایب، هستند که این فضاها نیز دارای یکنواختی و تکرار عملکرد می باشند. مهمترین عملکرد فرهنگسرا، ترکیب آموزش و تفریح برای کودک ونوجوان در مسیری سالم است، اما تعداد این فضاها در شهرها بسیار کم می باشد. هدف از ساخت این مجموعه ساخت و دستیابی به مکانی است که علاوه بر فضای بازی، یک مکان آموزشی و فرهنگی نیز باشد، چرا که این فعالیت ها مکمل یکدیگرند.