عنوان پایاننامه
ساماندهی یک روز زندگی در مرکز تجاری
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8133
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- فائزه سادات میرایی آشتیانی
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- مراکز خرید همانند سایر فضاهای مدرن بخش جدائی ناپذیر زندگی شهری هستند. در شهرها اقشار مختلفی از مردم زندگی می کنند که بیشتر آنها در زندگی خود با شلوغی و تنش زیاد مواجه هستند و معمولا این افراد زمان کمی را می توانند به فعالیت های خرید و تفریح و بودن در کنار دوستان و آشنایان خود اختصاص دهند. گروهی نیز بدون صرف منابع مالی، مصرف کننده مراکز خرید بوده و به اصطلاح پرسه می زنند. طراحی یک مرکز خرید به گونه ای که بتواند جواب گوی نیازهای هر دو گروه بالا در سنین مختلف باشد بسیار کارآمد خواهد بود. در این پروژه سعی بر آن بوده که با تلفیق مبانی نظری معماری بازارهای ایرانی با نیازهای مردم و در نظر گرفتن پرسه زنان در طراحی مرکز خرید، برخلاف آنچه امروزه در ایران مزاحم تلقی می شوند، به عنوان رونق بخش هر چه بیشتر مرکز منظور شده و این هدف را که مراکز خرید همچون بازارهای گذشته محل عمده ای برای تعاملات اجتماعی شوند، دنبال کرده ایم. شناخت نیاز کاربران و توجه به چگونگی وقت گذرانی مردم در شهر کنونی تهران از یک سو، و معماری مناسب محل زمین پروژه که پس از بررسی و مطالعه ی زمین های مختلف مورد مداقه قرار گرفت، و نظری به معماری بازارهای ایرانی، عناصری بودند که در این پروژه در نظر گرفته شدند. سعی شده است مرکز خریدی طراحی شود که به خوبی در محیط خود جای گرفته و با مکان هایی با جذابیت بصری و فضائی گیرائی لازم را برای مردم محله و منطقه ی مجاور خود داشته باشد. این مرکز درای فضاهای متعددی بجز فضای فروش می باشد که این فضاها برای نیازهایی پیش بینی شده اند که برای گذراندن وقت طولانی در مرکز خرید احتیاج است. این مرکز خرید دارای دو حوزه ی روزانه و اوقات فراغت است که بتواند نیازهای ساکنین محله و ساکنان حوزه های وسیع تر را برآورده کند. طراحی به گونه ای است که هر دو حوزه به طور کامل در هم ادغام شده و با هم و در کنار یکدیگر کار می کنند.
- Abstract
- Shopping centers -true to most construction that rises from the needs of modern society, are an inseparable aspect of city life. Cities are populated with a diverse public from various backgrounds whom are assiduously assailed with the demanding and stressful characteristics of urban life, finding little time for recreational activities such as shopping or spare time with friends and acquaintances. In comparison, another category of consumers employ these centers for 'loitering'; in other words, leisurely amusement, and without the objective of expenditure. The design of a shopping center that responds to the needs of both categories while simultaneously engaging a wide age variation is essential to the urban setting. This project endeavors to integrate the design theory of Iranian bazaars with pragmatic requirements. Particularly, the inclusion of 'loitering' as a positive and even profitable feature of shopping centers -as opposed to the current approach which considers such activities an obstruction of profit, is a key concern, as well as the revival of the traditional concept of the bazaar as a place of social interaction. Distinguishing consumer needs, the manner in which time of leisure is spent, a compatible project site decided upon after the research and analysis of probable sites, and finally attention to the architecture of Iranian bazaars were focal elements in the design of this center. Project objectives are the design of a shopping center properly incorporated within its surroundings as well as the creation of an aesthetically pleasing atmosphere and functional spaces for the local community and the neighborhood. In addition to those allotted to trade, this center comprises of complimentary spaces designed to accommodate a lengthy sojourn. The project includes both daily and leisure-oriented zones which gratify neighborhood needs as well as a broader consumer scale. The design is such that both zones are completely inter-related and func