عنوان پایاننامه
طراحی مدرسه شهروندی با رویکرد پایدار در رامسر
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8145
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- ارتان زندیان
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- تغییر رویکرد مدرسه ی سنتی ومکتب خانه های قدیمی که صرف ارائه ی آموزش در آن مطرح بوده است، امری ضروری می نماید. جائیکه علی رغم نام بردن از "آموزش و پرورش" ، توجه چندانی به بخش پرورشی آن نمی شود و دانش آموز را در برابر سیل سنگین حفظ کردنیها محاصره و زندانی می کند، همواره باید راه حلی در جهت رشد و شکوفایی وی در نظر گرفت. اما چه بهتر است که در هنگام ارائه ی راهکار، خود بستر آموزشی نیز پتانسیل اجرایی و توانایی به ثمر رساندن آن راه حل ها را داشته باشد. بستری که علاوه بر آنکه کارکرد پرورشی به آن تزریق می شود، به خودی خود توانایی ایجاد و شکوفایی استعداد دانش آموزان را نیز داشته باشد . مدرسه ای که با طراحی جهت یافته ی خود امکان حضور شهروندان در ساعات غیر درسی را نیز بدهد تا با مشارکت جامعه و انجام جشنواره ها و بطورکلی ایجاد یک فضای زنده ی شهری امکان تزریق بخش پرورشی و راهکار های "آموزش غیر اجباری" را بوجود آورد. همانگونه که مسلم است قبل از هر تصور دیگر، مسئله ی پایداری این مدرسه مطرح می شود. بنایی در این مقیاس هنگامی به درستی کار می کند که از لحاظ اجتماعی، شهری، زیبایی شناسی و... به خوبی عمل کند . بنابراین رویکرد پایدار این مدرسه تنها در پایداری محیط زیستی آن خلاصه نمی شود و باید از هر جهت برای نسل های آینده نیز کارآمد و افتخار آفرین باشد تا به عنوان نقطه ی عطف یک محله ی شهری جایگاه خود را حفظ کند.