عنوان پایاننامه
آنالیز عملکرد تفاوت آیتم هایبا رویکرد رش مدلدر امتحان ورودی دانشگاه
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1531
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- سوده بردبار
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- چکیده تجزیه و تحلیل و بررسی تفاوت عملکرد ایتم ها یک عنصر کلیدی در ارزیابی عادلانه بودن و پایایی آزمون های سنجش آموزش می باشد (زوییک، یه، و ایشام، 2013). یکی از عوامل اغلب ذکر شده که می تواند یک منبع از واریانس سازه-بی ربط باشد، مورد جنسیت است. جنسیت در آزمون ورودی دانشگاه، به خصوص در زمینه خاصی که در آن استفاده شود مهم بوده است. اگر جنسیت تأثیر زیادی در آزمون اعمال کند، آزمون دچار انحراف و متعصب گرایی می شود و اعتبار آزمون را تضعیف می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی حضور DIF بر حسب جنس در آزمون ورودی دانشگاه در ایران است که بطور خاص مربوط به آزمون ورودی دانشگاه (کنکور) در رشته ی زبان های خارجی (NUEEFL) می باشد. شرکت کنندگان (N = 5000) از این مطالعه به صورت تصادفی از میان داوطلبان که NUEEFL در سال 2015 که به عنوان یک نیاز برای ورود به رشته ی مطالعات زبان انگلیسی (ادبیات انگلیسی، آموزش، و ترجمه) گرفته شده بود انتخاب شده است. مطالعه حاضر به بررسی عملکرد مردان و زنان در NUEEFL در برابر تبعیض و تغییر ناپذیر بودن سوال ها نسبت به گروه های مورد مقایسه پرداخت. نتایج نشان داد DIF بین زن و مرد وجود دارد و آزمون در گروه های مردان و زنان تغییر پذیر بودند. می توان نتیجه گرفت که نمرات آزمون NUEEFL دارای واریانس سازه-های بی ربط می باشد و عادلانه بودن کلی آزمون مورد تایید قرار نگرفت. کلمات کلیدی: تفاوت عملکرد ایتم، بعدیت، عادلانه بودن، استقلال موضعی، مدل رش
- Abstract
- Differential Item Functioning (DIF) analysis is a key element in the evaluation of test fairness and validity in educational testing (Zwick, Ye, & Isham, 2013). One of the frequently cited factors that can be a source of construct-irrelevant variance is gender. Gender has been important in the case of the university entrance exam, specially the specific context where it is used. If gender presents a large influence, then it would cause bias and will undermine the test validity. The present study aims at investigating the presence of DIF in terms of gender in a high stakes language proficiency test in Iran, the National University Entrance Exam for Foreign Languages (NUEEFL). The participants (N = 5000) of this study have been selected randomly from a pool of examinees who had taken the NUEEFL in 2015 as a university entrance requirement for English language studies (English literature, Teaching, and Translation). The present study examine the performance of males and female in NUEEFL to guard against favoritism toward any compared groups and to monitor differential item functioning. The results displayed DIF between male and female. It is concluded that the NUEEFL test scores are not free of construct-irrelevant variance and the overall fairness of the test was not confirmed. The major contribution of present study is to the field of language testing with providing empirical evidence for the interpretation of NUEEFL items and scores. Key Terms: Differential Item Functioning, Dimensionality, Fairness, Local independence, Rasch Model