عنوان پایاننامه
ارائه مدلی برای چگونگی تلفیق نرم افزارهای اجتماعی LMS(مطالعه موردی مرکز آموزش الکترونیکی دنشگاه تهران )
- رشته تحصیلی
- مدیریت- مدیریت رسانه ای
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1304;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79027;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1304;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79027
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- مریم حق شناس
- چکیده
- در راستای تحولات قرن بیستم و یکم و فرایند جهانیشدن در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان ظهور جامعه شبکهای را فراهم آورده است که تعاریف جدیدی از هویتها و جوامع انسانی عرضه میکند. بافت اصلی جهان جدید را، اطلاعات و نظام ارتباطات الکترونیک تشکیل میدهد .در این جامعه شبکهای، تغییر ماهیت مراودات اجتماعی به شکل جوامع مجازی و معاشرتهای الکترونیکی از طریق محتوای الکترونیک و سیستم چندرسانهای به عنوان محیط نمادین پدید آمده است. پیشرفت در آموزش و پژوهش مدیون فناوریهای اطلاعاتی و ابزارهای نوین ارتباطی است. امروزه وب اجتماعی، مجهز به رسانهها و نرم افزارهای اجتماعی ابزار ارتباطی رایج جهان شده و در تمامی ابعاد زندگی بشر تأثیرگذار شده است. بهکارگیری این ابزارها در آموزش الکترونیکی، امکان تعامل دانشجویان با همکلاسی و اساتید و حتی متخصصان خارج از نظام آموزشی را فراهم میکند. این تعاملات و مشارکتها زمینهساز پژوهش پیشتازانه در عرصه علم و دانش و پیشرفت کشور است و باعث افزایش سطح علمی و ترغیب آنها به انجام فعالیتهای علمی میشود. سیستمهای مدیریت یادگیری، سیستم های خاصی برای مدیریت، ردگیری دانشجویان، طراح دروس، ارزیابی و ... تحت وب هستند که علاوه بر ویژگی ها و امکانات زیاد، خالی از جنبه های منفی مرتبط با کاهش کارایی نیز نیستند و بایستی در جهت بهرهگیری حداکثری از آنها، تحلیل درستی از کاستیها داشت و سعی در رفع یا کاهش آنها نمود. لذا این تحقیق در مرحله اول سعی دارد، تا با شناسایی تمامی مشکلات و محدودیت های سیستم های مدیریت یادگیری که در دانشگاه های مجازی و مراکز آموزش الکترونیکی کشور در حال استفاده هستند، یک چارچوب نظری ارائه نموده در مرحله دوم پدیده کاربرد نرم افزارهای اجتماعی در ابعاد سیستم های مدیریت یادگیری در قالب یک مدل مفهومی جامع تدوین و تبیین نماید. سپس در مرحله سوم سعی دارد تا مورد مطالعه (مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران) را بر اساس این مدل مفهومی ارزیابی نماید. روش تحقیق آمیخته و از نوع متوالی اکتشافی است که در مرحله اول از روش تحلیل تم، ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته، در مرحله دوم روش پیمایش، به کمک روش گسترش عملکرد کیفیت به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون های آماری و در مرحله سوم از ابزار مصاحبه ساختار یافته، شیوه تحلیل تم استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، ابتدا به مشکلات سیستم های مدیریت یادگیری در هر یک ماژول ها بر اساس چارچوب تحقیق دسته¬بندی شد. سپس با ارائه خانه کیفیت و اجرای آزمون ویلکاکسون، ارتباطات نرمافزارهای اجتماعی و مشکلات در قالب مدل مفهومی نمایان شد و در پایان با هدف ارزیابی چارچوب نظری، راهکارها و پیشنهاداتی به منظور تلفیق نرمافزارهای اجتماعی با سیستم های مدیریت یادگیری ارائه گردید.
- Abstract
- In line with twentieth century developments and the process of globalization in the present age, information and communications technology has caused the emergence of social networks that provide new definitions for human societies and identities. The main context of the modern world consists of information systems and electronic communications. In these social networks, changes in social interactions in the form of virtual societies and electronic interactions are presented by multimedia systems. Advancements in education and research is indebted to information technology and modern communication tools. Today, social webs are equipped with social media and software that have effected all aspects of human life. Utilization of these tools in e-learning has enabled interactions between students, classmates, lecturers and even specialists outside the education system. These interactions and participations have provided the grounds for leading researchers to scientifically advance and thus develop countries which entails increased scientific standards and activities. Learning management systems, are specific web based systems to manage, track students, design curriculum, evaluate etc. In addition to their vast capabilities, there are also negative aspects related to performance which need to be analyzed to establish solutions or alleviate shortcomings. Thus, this research aims to identify all relevant issues and limitations concerning learning management systems in virtual universities and e-learning centers across the country to create a theoretical framework. In the second stage of this paper, the application of social software in learning management systems in the form of a conceptual model is formulated. The third stage includes a case study (University of Tehran E-learning Center) based on the formulated conceptual model. A mixed method of sequential discoveries was used in the first stage along with semi structured interviews. In the second stage, surveys were carried out and the quality function deployment method was utilized to collect information. In the third stage, structured interviews and the theme analysis method was used. Based on research results, learning management system issues were identified for each module based on the formulated framework. By implementing the Wilcoxon test, the relations between social software and identified issues were highlighted in the form of the conceptual model. Finally, with the objective of evaluating the theoretical framework, recommended solutions were presented to incorporate social software in learning management systems.