عنوان پایاننامه
طراحی و تبیین الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر تعاملات بین المللی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزش عالی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77897;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2533;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77897;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2533
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محسن نظرزاده زارع
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی, جواد پورکریمی
- چکیده
- هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر تعاملات بینالمللی بود. روش پژوهش: برای نیل به این مقصود، پژوهشگر از روش پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده نمود؛ بدینصورت که برای شناسایی مؤلفههای شایستگی اعضای هیئت علمی در تعاملات بینالمللی و متعاقب آن طراحی الگوی شایستگی از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی تجربی و برای تبیین الگوی طراحی شده در دانشگاه تهران از روش کمی از نوع پیمایشی استفاده نمود. جامعه و نمونه پژوهش: جامعه آماری در بخش کیفی، شامل صاحبنظران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 21 نفر از آنها مورد مصاحبه قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1395-1394، که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای- نسبتی تعداد 323 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار پژوهش: ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که به صورت قیاسی پیاده شد و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده گردید. روایی و پایایی پژوهش: برای حصول اطمینان از روایی دادههای پژوهش در بخش کیفی، از روشهای بازبینی توسط مشارکت کنندگان در پژوهش، بازبینی توسط همکاران، بهم تنیدگی و ممیزی بیرونی استفاده گردید. برای روایی ابزار اندازهگیری در بخش کمی، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد؛ برای تأیید پایایی نیز تعداد 30 پرسشنامه در بین جامعه مورد پژوهش توزیع گردید که پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر با 0/96 به دست آمد که حاکی از پایایی بالای ابزار اندازهگیری بود. نتایج پژوهش: نتایج بخش کیفی نشان داد که الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی در تعاملات بینالمللی از چهار بُعد و هفده مؤلفه شامل: شایستگی حرفهای (آگاهی از جریان بینالمللی علم و دانش، دانش میانرشتهای و فرا رشتهای، مهارت زبان بینالمللی، مهارت نگارش و انتشار علمی و مهارت پژوهش و پژوهشگری)، شایستگی فکری (توانایی شناخت خود، توانایی تنظیم خود، تفکر انتقادی، تفکر تحلیلی و تفکر خلاق)، شایستگی میان فرهنگی (خودآگاهی فرهنگی، شناخت فرهنگی، احترام فرهنگی و رواداری فرهنگی) و شایستگی ارتباطی (انگیزه فردی برای ایجاد تعاملات بینالمللی، مهارتهای ارتباطی اثربخش و فنون مذاکره) تشکیل شده است. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که، هر یک از ابعاد و مؤلفههای تشکیل دهنده الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی در تعاملات بینالمللی، از وضعیت مطلوبی در دانشگاه تهران برخوردار بوده و الگوی طراحی شده به صورت معناداری، منطبق با وضعیت موجود دانشگاه تهران بوده است.
- Abstract
- Purpose: The main purpose of present study was designing and explaining a model of faculty members' competency in Tehran University with focus on international interactions. Methodology: To achieve the purpose, exploratory mixed method research was used. In the first phase of the research, qualitative phenomenological strategy was conducted to identify the components of the faculty member’s competency for the international interactions. Consequently, in the second phase, quantitative survey strategy was used to explain emergent model in Tehran University. Research Population and Sample: The research population in the qualitative phase was all key informants which 21 key informants were selected through purposive sampling method and based on theoretical saturation. The statistical population in the quantitative phase was all faculty members at Tehran University, which 323 of them were selected by stratified ratio sampling method. Data Collection: To collect the data in the qualitative phase, semi-structured interview was used and to collect quantitative data, a research- designed questionnaire was applied. Validity and Reliability: Qualitative data was validated by member checking, peer checking, triangulation and external audit methods. To evaluate the validity of the quantitative instrument, content validity and construct validity were conducted. To evaluate its reliability, a total of thirty of the questionnaires were distributed among the participants which Cronbach’s alpha coefficient equal to 0.96, which indicates high reliability for the research instrument. Results: The results of the qualitative phase, showed that the model are composite of four dimensions which included, professional, intellectual, cross cultural and communicational. The awareness of the international flow of science and knowledge, interdisciplinary and transdisciplinary knowledge, international language skills, academic writing and publishing skills and finally, researching and research skills are the components of professional competency; self-awareness ability, self-regulate ability, critical thinking, analytical thinking and creative thinking are the components of intellectual; cultural self-awareness, cultural cognition, cultural respect and cultural tolerance are the components of cross- cultural competency; individual motivation to international interactions, effective communicational skills and negotiation techniques are the components of communicational competency. Furthermore, the quantitative findings showed that each of the dimensions and components of the model are the desirable situation at Tehran University, and the designed model was significantly in conformity with current status of Tehran University. Key Words: International Interactions, Faculty Members' Competency, Tehran University