عنوان پایان‌نامه

تعارضات هنجاری منجر به ریاکاری به روایت سینما



    دانشجو در تاریخ ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعارضات هنجاری منجر به ریاکاری به روایت سینما" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75059;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4990;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75059;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4990
    تاریخ دفاع
    ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
    دانشجو
    فاطمه صفری

    چکیده: وجود ریاکاری به عنوان پدیده‌ای بین فردی و اجتماعی و استمرار آن در فرایند تجربیات جامعه‌پذیری نظر ما را به مسأله‌ای مهم در جامعه جلب می‌نماید. تفاوت یا تضاد هسته اصلی مفهوم ریاکاری و عبارت از: گفتار در مقابل کردار، اعتقادات متظاهرانه در مقابل اعتقادات واقعی و صادقانه و اعتقادات در مقابل امیال است. ریاکاری اگرچه پدیده¬ای بین فردی است اما به سطح گروهها، نهادها و سازمانهای اجتماعی نیز گسترش می¬یابد. عملکردهای ریاکارانه از دو نوع الگوی خودآگاهانه و خودفریبانه پیروی می‌کنند. در این نوشتار با توجه به این که سینما علاوه بر بعد زیباشناختی دارای بعداجتماعی نیز می باشد و روحیات جمعی و فرهنگ ملت¬ها را به نمایش می¬گذارد. همچنین فیلم ضمیر ناخودآگاه جمعی و گرایش¬های روحی و روانی جوامع را منعکس می¬سازد، به تحلیل نشانه شناختی برخی فیلم¬ها اقدام شده است.فیلم ها با توجه به رمزگانهای اجتماعی ، فنی و ایدئولوژیک و نیز تحلیل همنشینی و تحلیل جانشینی نشانه شناسی شده اند. نشانه¬های عملکردهای ریاکارانه با توجه به مدل مفهومی از ریاکاری و دیدگاه نمایشی گافمن تحلیل شده¬اند. بنابریافته¬های تحقیق، متعاقب هنجارهای متعارض، ریاکاری در سطح افراد، گروهها و نهادهای اجتماعی قابل تشخیص است. همچنین تجربیات جامعه پذیری ریاکاری را برمی انگیزاند. در حالیکه به درستکاری و انسجام اخلاقی توصیه می‌شود، ریاکاری تعلیم و اشاعه می یابد. علل و انگیزه¬های کنش¬های ریاکارانه دو عامل منفعت شخصی و فشار موقعیتی همراه با عواملی چون ویژگی¬های پایدار شخصیتی، عادتها و عوامل روان¬شناختی می¬باشند. فشار موقعیتی عاملی اجتماعی و جامعه¬شناختی می‌باشد. منفعت شخصی عاملی روان شناختی ـ اجتماعی است. منفعت شخصی رفتارها و کنش‌‌های افراد را به طور اساسی جهت داده و هدایت می‌کند. افراد منفعت شخصی خود را با توجه به افراد دیگر، گروه‌ها،‌ جامعه و فشار موقعیتی تعریف و تعیین می‌کنند. مفاهیم کلیدی: ریاکاری ـ تجربیات جامعه‌پذیری- الگوی خودآگاهانه ریاکاری- الگوی خودفریبانه ریاکاری- سینما- نشانه¬شناسی- دیدگاه نمایشی گافمن.
    Abstract
    Abstract: Hypocrisy as a interpersonal and social phenomenon and it's continuity in socialization experiences draw our attention to a serious social Problem. The feature of disparity or conflict is the essential core of the concept of hypocrisy . Disparity Pairs such as words versus deeds, pretended belifes versus genuine beliefs or beliefs versus desires are resources for generatiny hypocrisy. Hypocrisy is a interpersonal Phenomenon, but it is extended to social groups, institutions and social organzations. Hypocritical behaviours are two models; self - conscious hypocrisy and self - deception hypocrisy. Since, the cinema is both a social and an aesthetic occasion, Films can reflect the societies which they spring from. In fact, films reflect collective psychological tendencies and moralities of a society. The research's framework on which this research is based, was conducted by using semiotic approach and also Goffman theatrical performance view a conceptual model of hypocrisy. This research indicates that normative conflicts exist and that it can lead people to act hypocritical behaviours. Also socialization experiences stimulate hypocrisy. Although, moral integrity is Preached but hypocrisy is thought in society and family. It can considered two main motives: one is self - interest and second is situational pressure together with psychological factors, personality characteristics and habits. Situational pressure is sociological factor and self - interest is psycho- social factor. People definition self - interest based on other people, Groups, situational pressure and society. Key concepts: Normative conflicts, Hypocrisy, Socialization experiences, Semiotics, cinema