عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل سنجش اعتبار اخلاق روزنامه نگاری در اقلیم کردستان عراق



    دانشجو در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل سنجش اعتبار اخلاق روزنامه نگاری در اقلیم کردستان عراق" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77862;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77862
    تاریخ دفاع
    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    حوزه اخلاق رسانه ها، حوزه ای میان رشته ای است که در سالهای اخیر تحقیقات مؤثری در جهت گسترش نظام اخلاقی در رسانه ها در این حوزه صورت گرفته است. در این راستا تحقیق حاضر می تواند برای محققان علاقه مند به مطالعات حوزه اخلاق رسانه ها راهگشا باشد. در این تحقیق، محقق سعی کرده تا به سوال اصلی تحقیق یعنی ساز و کار اعتبار اخلاق روزنامه نگاری در اقلیم کردستان پاسخ داده و در این راستا مدلی مناسب طراحی کند. به این منظور با استفاده از روش تحقیق نظریه داده بنیاد مدل اعتبار اخلاق روزنامه نگاری در اقلیم کردستان طراحی شد. روش گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق و ساختاریافته و روش تحلیل دادهها سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) بود. در این تحقیق با 16 نفر از مدیر و سردبیران، اساتید و روزنامه نگاران با خبره در حوزه رسانه در کردستان عراق مصاحبه به عمل آمد و در خلال این مصاحبه ها بیش از 800 کد اولیه، 300 کد ثانویه، 114 کد مفهومی و 32 مقوله بدست آمد که این مقولات در 5 طبقه دسته بندی شدند و اجزای مختلف مدل اعتبار اخلاق روزنامه نگاری را تشکیل دادند. اولین جزء از مدل، ایجاد ساز و کارهایی به منظور پذیرش مسئولیت اجتماعی از سوی مطبوعات (شرایط علٌی) انتخاب شد، شرایط علٌی زمینه ساز وقوع دومین جزء مدل یعنی، پدیده اصلی یا (اصول اخلاق روزنامهنگاری) بود، جزء بعدی مدل راهبرد بود که دراین تحقیق، تدوین اشتراکی مرامنامه های اصول اخلاقی به عنوان راهبرد تحقق اخلاق حرفه-ای شکل گرفت. شرایط مداخله گر (کنترل منابع مالی روزنامه ها) و زمینه حاکم(فشار دولت و احزاب) نیز از دیگر اجزای این مدل بودند که با تاثیرگذاری برراهبرد زمینه ساز تحقق پدیده اصلی در این مدل محسوب می شوند. آخرین جزء و یا پیامد مدل نیز که از طبقه بندی مقولات بدست آمد و در حقیقت پیامد اجرای مدل است، افزایش اعتبار مطبوعات اقلیم کردستان و افزایش اعتماد مخاطب به این مطبوعات است. در پایان با استفاده از نتایج حاصل از تحقیق، محقق در قالب روایتی مستند مدل را توضیح داده و در نهایت پیشنهادهایی برای انجام پژوهش های آتی عرضه شده است. کلمات کلیدی: رسانه، اخلاق رسانه، اخلاق روزنامه نگاری، اقلیم کردستان
    Abstract
    Media Moral Field is an interdisciplinary study field that is done the later years some effective studies for the sake of developing Moral system in Medias. In this way, this study can pave the way and help those researchers whom desire to work in Media Moral Inquiry Field. In this research, the researchers tried to answer the main questions of the research which are about Moral consideration Process of Journalism in Kurdistan. For this purpose design a suitable Model and for this sake by taking benefit from (ground Theory) inquiry. A Model for evaluating Moral consideration of Journalism in Kurdistan of Iraq is shown. The way of collecting information by (Depth Interview) is organized and done, and the way of solving: (Selective Coding, Axial Coding And open Coding). In this Research, depth Interview was done with sixteen personalities who are the head writers of Journals and magazines, Proficient Journalists, and Media Academics in Kurdistan Region. intensive interviews have been made in this research with 16 different prominent figures including editor in chiefs of various newspapers and magazines, journalists and academics in the Kurdistan Region During this Interview, (700) initial Codes, (300) Secondary Codes, (120) Phrases and (32) Main Sentences were obtained, that They are classified for (5) Main cases at the end it led to product a design Model for estimating Journalism Moral in Kurdistan Region. The First Part of this model is a mechanism for the purpose of accepting Social Responsibility by the Publications. (Conditions causal) this Section is the cause of producing the Second part of this Model which is the main Section of the research, we mean (moral Principles of Journalism). The Third part of this Model is the Strategy of the research which is about formulating common Charter of Moral Principles of Journalism, because this is a strategy for obtaining Professional Moral in Journalism. Intervening condition factors in this resea