عنوان پایاننامه
مبانی انسان شناختی و نقش آنها در تربیت دینی ( با تکیه بر معارف نهج البلاغه )
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی - آشنایی با منابع اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002558;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78636;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002558;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78636
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- صفر نصیریان آذربناب
- استاد راهنما
- حامد پوررستمی
- چکیده
- چکیده «مبانی انسان شناختی»، از دیرباز، در آثار گذشتگان، ولو به صورت پراکنده مطرح بوده است. با این حال، این مسئله، در عصر تجدد، اهمیت ویژه ای یافت و به صورت مستقل مطرح گردید. رساله حاضر، با توجه به پیشرفت روز افزون مباحث انسان شناسی در عصر حاضر و به منظور هویدا ساختن بینش ها و ارزش های دینی با تکیه بر منابع دینی، به ویژه نهج البلاغه، بر محور دو مسئله «مبانی انسان شناختی» و «تاثیر آن ها بر تربیت دینی» به نگارش درآمده است. منابع دینی، به ویژه نهج البلاغه، بر چندین مبنای انسان شناسی مهم و تاثیرگذار؛ از جمله ماهیت، فطرت، ساحتها، کرامت ذاتی و اکتسابی، اختیار، ابعاد مهم شخصیت و همچنین تغییر پذیری شخصیت تاکید دارند. از منظر منابع دینی، خصوصا نهج البلاغه، هر یک از این مبانی، کارکردهای مهمی در عرصه تربیت دارند. به طور مثال، ماهیت انسان به عنوان اولین مبنا از مبانی انسان شناختی ، گویای آن است که خود انسان در عوالم پیشین ، انسان بودنش را انتخاب کرده و اقتضای چنین انتخابی از سوی انسان، آن است که او بیشتر از سایر موجودات دارای استعدادهای کمالی باشد. یکی دیگر از مبانی مهم انسان شناختی، برخوداری انسان از ساحتهای گوناگون، به ویژه ساحت روحانی ایمان است. ساحت اخیر، آثار گستردهای بر تربیت انسان دارد و دامنه آن، اصول و فروع اخلاقی و همچنین رفتارهای ظاهری را شامل میشود؛ چنانکه اصول شانزدگانه تربیتی که شاکله شخصیت انسان را میسازند و نقش رئیسی در ایجاد صفات و رفتارهای شخصیتی در دو بعد فردی و اجتماعی انسان ایفا میکنند، بر همین ساحت عالی انسان مبتنی هستند. کلمات کلیدی: مبانی انسان شناختی؛ تربیت دینی؛ معارف دینی؛ نهج البلاغه
- Abstract
- Abstract Discussions on anthropology have occasionally been posed within the works of the past. However, they gained particular significance in the age of modernity; thereby, they were put forward as independent disciplines. In line with the increasing developments in anthropological subjects, and resting upon the religious sources, particularly Nahj-al-Balaqeh, the present thesis seeks to uncover the religious insights and values based on the two notions of ''anthropological principles '' and '' their effects on religious education''. Religious sources, specifically Nahj-al-Balaqeh, lay emphasis on a number of impressive and crucial anthropological principles such as quiddity, nature, dimensions, inborn as well as acquired grace, free will, and the key aspects and changeability of personality. Through the lenses of religious sources, Nahj-al-Balaqeh in particular, the principles of anthropology fulfil vital functions within the domain of education. For instance, human being's nature, as the initial basis from among the anthropological bases, has an essential role in nurturing human beings. In accord with this basis, human being chose his being human in the world of pre-existence (Zar); and by the same token, all other beings chose their given species. What necessitates such an option for human being is that they own lofty predispositions, more than other beings do. One of the other chief principles of anthropology is that human being possesses multiple dimensions, specifically that of the spiritual faith. This dimension exerts comprehensive influences over nurturing human beings, ranging from moral principles and ramifications to apparent behaviors. For instance, the sixteen-fold principles of education which form the constitution of human being's personality, and which play an influential role in creating man's personality-oriented tenets and behaviors, both individual and social, are originated from this exalted dimension of human beings. Key terms: Fundam