عنوان پایان‌نامه

تاثیر گونه‌های مختلف ارائه‌ی واژه‌نامه زبان اول بر رفتار واژه‌یابی،درک مطلب، و یادگیری واژگان زبان دوم از منظر بار شناختی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر گونه‌های مختلف ارائه‌ی واژه‌نامه زبان اول بر رفتار واژه‌یابی،درک مطلب، و یادگیری واژگان زبان دوم از منظر بار شناختی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1972;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76330;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1972;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76330
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    دانشجو
    فرید ناصریه
    استاد راهنما
    حمیده معرفت

    گونه‌های ارائه واژه‌نامه یا محل قرار گرفتن واژه‌نامه نسبت به واژه مرتبط با آن در سال‌های اخیر مورد توجه مجدد پژوهشگران واقع شده است. پژوهش حاضر تأثیر دو گونه‌ ارائه‌ واژه‌نامه زبان اول (درون‌متنی و حاشیه‌ای) بر درک مطلب و یادگیری واژگان زبان دوم و رفتار واژه‌یابی را مورد مطالعه قرار داد. پژوهش بر این فرض استوار بود که می‌توان تأثیر گونه‌های‌ مختلف ارائه‌ واژه‌نامه رایانه‌ای را با توجه به «اثر تقسیم توجه» در نظریه بار شناختی بررسی کرد؛ طبق پیش‌بینی «اثر تقسیم توجه»، هنگامی که دو منبع اطلاعاتی (مثل واژه و واژه‌نامه آن) از نظر مکانی از یکدیگر دور باشند، منابع شناختی بی‌جهت هدر رفته و یادگیری مختل می‌گردد. برای آزمودن این فرضیه، 39 دانشجو به دو گروه تقسیم شدند که هر کدام در معرض متنی با واژه‌نامه درون‌متنی یا حاشیه‌ای قرار گرفتند. دو ابزار سنجش درک مطلب، سه ابزار سنجش یادگیری واژگان، و سه ابزار سنجش بار شناختی مورد استفاده قرار گرفت. تفاوت‌های آزمودنی‌ها از لحاظ دانش واژگان و دستور زبان انگلیسی کنترل شد، و رفتار واژه‌یابی آنان نیز ثبت و ضبط گردید. طبق نتایج بدست آمده، آزمودنی‌هایی که به واژه‌نامه‌ درون‌متنی دسترسی داشتند، نسبت به آزمودنی‌های گروه دیگر، سطوح پایین‌تری از بار شناختی را به دلیل حذف «اثر تقسیم توجه» تجربه کردند، و عملکرد بهتری نیز در آزمون‌های درک مطلب داشتند. دو گروه همچنین الگوهای متفاوتی از لحاظ رفتار واژه‌یابی نشان دادند. با این حال، تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر یادگیری واژگان مشاهده نشد. با در نظر گرفتن سطح بسندگی زبان دوم آزمودنی‌ها، یافته‌های پژوهش نشان داد متنی که با واژه‌نامه درون‌متنی تقویت شده از لحاظ آموزشی بهینه‌ می‌باشد.
    Abstract
    Gloss presentation format or the position where a gloss appears relative to the respective target word has attracted renewed attention in recent years. This study explored the effect of two L1 gloss presentation formats (viz., in-text and marginal) on L2 reading comprehension, vocabulary gain, and look-up behavior. The study hypothesized that the effectiveness of different computerized gloss presentation formats could be explained by drawing on the split-attention effect within the framework of cognitive load theory; the split-attention effect predicts that when two related sources of information are spatially separated (e.g., a target word and the respective gloss), cognitive resources are unnecessarily wasted, and learning is hindered. To test this hypothesis, 39 university students were divided into two experimental conditions, each being exposed to a text enhanced with either in-text or marginal glosses. Two measures of reading comprehension, three measures of vocabulary gain, and three measures of cognitive load were employed. The participants’ initial differences in terms of grammatical knowledge and vocabulary size were balanced out, and their look-up behavior was also tracked. The results revealed that the participants with access to in-text glosses, compared with those with marginal glosses, experienced lower levels of cognitive load due to the elimination of split-attention, and, accordingly, outperformed on the reading comprehension measures. Additionally, the participants in both gloss conditions exhibited different patterns of look-up behavior. However, no significant difference in terms of promoting vocabulary gain was detected. Given the participants’ L2 proficiency level, the findings suggested that a text enhanced with in-text glosses tended to be instructionally more efficient.