عنوان پایان‌نامه

بررسی عمکرد شوراهای اسلامی شهر در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عمکرد شوراهای اسلامی شهر در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4179;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76704;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4179;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76704
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    کیومرث اشتریان

    در دوران معاصر، تشکیل حکومت‌های محلی نشانگر سیاست دمکراتیک کردن اداره شهرها از ناحیه دولت مرکزی است و تثبیت شوراها حکایت از تغییر الگوی مدیریت محلی از مدیریت متمرکز دولتی به توزیع قدرت و مدیریت مشارکتی دارد. سازمان‌های محلی که در کشور ما با عنوان «شوراهای اسلامی» مشخص شده‌اند، از جمله نهادهای حائل میان دولت و مردم می‌باشند. این سازمان‌ها هم از حیث مردمی کردن اداره امور محلی و هم در جهت کاستن از بار مسئولیت دولت در دنیای کنونی تدبیر و به اقتضای هر نظام سیاسی-حقوقی و با در نظر گرفتن مقتضیات هر محل ایجاد شده‌اند. بر همین اساس شورای اسلامی شهر شکل گرفته تا تمرکززدایی در حوزه مدیریت ملی به حوزه‌های منطقه‌ای با رویکرد تقویت مدیریت محلی صورت گیرد. اما با بررسی چهار دوره‌ای که از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران می‌گذرد، می‌توان گفت که شوراها با مشکلات و چالش‌هایی جدی در رسیدن به این هدف مواجه شده‌اند که یکی از دلایل مهم آن جایگاه حقوقی مبهم آن‌ها در قوانین می‌باشند. در واقع باید گفت مفهوم عدم تمرکز منطقاً ذهن را به‌سوی مؤلفه‌های چندی معطوف می‌سازد که در این بین توجه به نحوه تقسیم و تخصیص مسئولیت‌ها و اختیارات، جایگاه حکومت محلی، چگونگی تأمین بودجه‌های محلی، شخصیت حقوقی مستقل، استقلال اداری، صلاحیت هنجارگذاری، وجود سازمان‌ها و مقامات محلی و قیمومیت اداری حائز اهمیت می‌باشند. در واقع برخورداری از استقلال مالی، اداری و هنجارگذاری از شرایط تمرکززدایی به معنای دقیق کلمه است. اما شوراها در نظام اداره امور عمومی ایران کاملاً با این معیارها مطابقت ندارند. همچنین نکته مهم و اساسی بعد از ایجاد سازمان‌های محلی، روابط پیچیده و بغرنج این سازمان‌ها با عناصر دولت مرکزی است. اختلافات میان دولت محلی و مرکزی در فرایند تمرکززدایی امری طبیعی و عادی است، اما باید توجه داشت که مهم شیوه حل کردن این اختلافات است. در واقع نباید وضع به گونه‌ای باشد که همواره دولت محلی بدلیل اینکه از قدرت و سطح تاثیرگذاری محدودتری برخوردار است از امتیازات خود صرف‌نظر کند. بنابراین در اصلاح قوانین مربوط به شوراها به خصوص قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، تصریح شفاف و دقیق شخصیت حقوقی شوراها، ضمانت اجرای مؤثر مصوبات شوراها، پیش بینی اختیار و قدرت شوراها در انجام وظایف واگذار شده، مشخص کردن ارتباط بین شوراهای فرادست و فرودست، تأمین بودجه مستقل، حسابرسی دقیق و مداوم و تعیین چگونگی نظارت بر مصوبات شوراها باید پیش بینی گردد.
    Abstract
    Formation of local government in the contemporary times represents of democratization policy in managing of cities from the central government and stabilization of councils indicated that change of local management pattern is from State centralized management to distribution of power and Participatory management. These organizations either of aspect public local governance or in order to the burden of government in the current today policy and on the spur of the each of political-legal state and with considering of circumstances in the every local is developed. In the Islamic Republic of Iran, islamic city councils have been formed in 1378 and have a relatively short history. But after four periods of their age if they could goals that on the laws and documents have been set to actually work in real space of country was operated. This study investigated Current problem by use of institutional theory with considering of Various dimensions. By survey of four periods that was passed Islamic council of cities in Iran, can say that councils encounter with serious problems and challenges for perform of maker role in the national development that one of the important barrier is their legal stand vague in the constitution. In fact, it must be said that the concept of decentralization lead, the mind toward, some factors among which attention to the allocation and diversion of local governments duties and authorities, the provision of local budgets, independent legal characters, official independence, qualification for norm setting, the existence of local authorities and organizations, official guardianship are of special significance. But councils in the official system of Iran public affairs or completely compatible with these criteria. Therefore in the term associated with councils, the emphasis on financial and official independence, and norm system to materialize deconcentration have importance.