عنوان پایاننامه
طراحی مدل تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1359;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78495;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1359;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78495
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- میثم رحیمی زاده
- استاد راهنما
- محمود گودرزی, سیدنصراله سجادی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل تجارت الکترونیک در ورزش کشور بود. برای دستیابی به هدف بیان شده و با توجه به تخصصی بودن موضوع پژوهش، مطالعه کیفی با استفاده از انجام مصاحبه های عمیق با نخبگان این موضوع مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا، افراد مرتبط با موضوع پژوهش در حیطه های زیر شناسایی شدند که شامل: مسئولین کمیته بازاریابی فدراسیون های ورزشی و باشگاه های ورزشی، کمیته بازاریابی ورزشی وزارت ورزش و جوانان، متخصصین در امر تجارت الکترونیک و اعضای هیات علمی بودند. انجام مصاحبه ها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت، داده های حاصل از مصاحبه ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در مرحله کدگذاری باز نتایح حاصل از نشان های شناسایی شده و با تحلیل بیشتر یافته های حاصل از کدگذاری باز در نهایت 6 مقوله اصلی در پارادایم کدگذاری محوری جایگزین شدند. این مقوله ها شامل، شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها بود. در بخش مقوله شرایط علی، مفاهیم بدست آمده از کدگذاری نشانه ها، شامل 15 مورد بود. این موارد شامل: نبود متولی مشخص در تجارت الکترونیک ورزش، فقدان ثبات مدیریتی در ورزش کشور، نبود قوانین و مقررات جامع و منسجم، فقدان اراده سازمان-های بالادستی ورزش برای ساماندهی تجارت الکترونیک ورزش، نبود ساختار تجارت الکترونیک در ورزش، نبود سیاستگذاری اقتصادی در باشگاه ها و فدراسیون ها، عدم بکارگیری صحیح تجارت الکترونیک در فرآیندها و کارکردهای کسب وکار ورزشی، اصرار بر بکارگیری شیوه های سنتی در کسب و کار ورزشی، دولتی بودن ورزش ، فقدان قوانین حقوقی در خصوص کپی رایت، بحران اقتصادی اخیر و کاهش بودجه سازمان های ورزشی، مناسب نبودن نقش و اهمیت تجارت الکترونیک در صنعت ورزش، نبود نیروی متخصص بازاریابی در ورزش کشور، نبود سیستم ارزیابی فضاهای تجارت الکترونیک در ورزش کشور و شرایط و جو سیاسی حاکم بر دولت و به تبع آن ورزش کشور. مرور و تحلیل مصاحبه های انجام شده در شرایط زمینه ای 43 نشان را متمایز ساخت که این نشان ها با توجه به نزدیکی موضوعی در 18 مفهوم کلی قرار گرفتند. در ادامه به بررسی بیشتر مفاهیم به دست آمده و ترکیب بیشتر آن ها و یافتن روابط مقدماتی بین مفاهیم در شرایط زمینه ای، 4 مقوله نهایی موثر بر تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور شناسایی شد. در ادامه یافته های حاصل از شرایط مداخله گر در این تحقیق شامل 4 مولفه اصلی و 19 مقوله دسته بندی شد. همچنین راهبردهای شناسایی شده در 4 حیطه ارائه شده اند به طوری که پوشش دهنده چالش های درونی و بیرونی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور باشند. این حیطه ها شامل: مدیریتی، قانونی – حقوقی، فنی و فرهنگی-اجتماعی بودند. در نهایت پیامدهای شناسایی شده حاصل از راهبردها شامل: توسعه اقتصادی، حقوقی، ساختاری و فرهنگی می باشد که تا حدود زیادی منطبق بر راهبردها نیز بودند.
- Abstract
- The main objective of this study was to modeling e-commerce in sport Industry. Qualitative study using in-depth interviews with experts in the subject were used to achieve the stated purpose and with the expertise of subject. In this regard, the relevant research in the following areas were identified, including: Officials Marketing Committee, sports federations and sports clubs, Sports Marketing Committee of the Ministry of Sport and Youth, Experts in the field of e-commerce and faculty members. Interviews conducted purposefully and continued to snowball technique and finally 12 people were interviewed. Finally, the data obtained from interviews given by Ground theory and through three stages open, axial and selective coding were analyzed. The open coding results in identification sign and further analysis result of open coding at the end of 6 major categories were replaced. These categories include: causal conditions, underlying conditions, confounding conditions, the central phenomenon, strategies and outcome. In the category of causal conditional, concepts from coding symptoms, including 15 cases. These include: Trustee was not the lack of a comprehensive and coherent rules, specified in the e-sports, the lack of stable management in sport, and the lack of sports organization’s will to organize e-sport marketing, Improve the structure of e-commerce in sports, Lack of economic policy in the clubs and federations, Lack of proper application of e-commerce in business processes and functions of sport, Insist on using traditional practices in business and sports, governmental sport, The lack of legal regulations on copyright, The recent economic crisis and budget cuts sports organizations, Lack of adequate role and importance of e-commerce in the sports industry, Lack of marketing specialist in sport, lack of evaluation of e-commerce spaces and the atmosphere and consequently sports. Review and analysis of the context in interviews distinguished 43 sign that these badges due to the proximity issue were in 18 overall concept. 4 final issues affecting sport e-commerce industry recognized. Following the findings of the interferer conditions involved in this study consisted of 4 main components and 19 categories were classified. Also, Strategies have been identified in 4 areas so that cover internal and external challenges of e-commerce in the sports industry of the country. These areas were included: Management, Legal – Civil, Technical and cultural-social. Finally Outcomes that were largely consistent, include the identification of strategies like: Economic Development, Legal, Structural and cultural.