عنوان پایان‌نامه

بسیج منابع و انتخابات : انتخابات ریاست جمهوری سال ایران در سال ۱۳۹۲



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بسیج منابع و انتخابات : انتخابات ریاست جمهوری سال ایران در سال ۱۳۹۲" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 701;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78334;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 701;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78334
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    فاطمه قنائی
    استاد راهنما
    کیامرث جهانگیر

    انتخابات را می‌توان جزء تاثیرگذارترین پدیدارهای سیاسی بخصوص در نظام‌های مردم‌سالار محسوب کرد. چرخش نخبگان، تغییر در سیاستها و خطی و مشی‌ها، تحول در گفتمان‌ها و نگرش‌های سیاسی از جمله تغییرات مشهودی است که با انتخابات مشاهده می‌شود. در نظام‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌های ریاستی به دلیل جایگاه و نقشی که قوه مجریه در اینگونه نظامها دارد، انتخابات ریاست جمهوری، همواره از اهمیت وحساسیت بیشتری نسبت به سایر انتخابات برخوردار است. پیش‌بینی نتایج انتخابات و شخص پیروز هم برای نظام سیاسی و هم برای هواداران کاندیداها و مردم حتی دیگر نظام‌های سیاسی دارای اهمیت است. مجموعه این حساسیت‌ها و اثرگذاری‌ها، مقوله انتخابات را در کانون توجه برخی از پژوهشگران علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی و دیگر رشته‌های مشابه قرار داده است. پژوهش حاضر با هدف «شناسایی و تعیین تأثیر تفاوت در نوع منابع در اختیار کاندیداها بر پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود انجام شده است». پژوهش از نظر نتایج و پیامد کاربردی بوده و از نظر هدف در زمر? پژوهش های تحلیلی از نوع علّی است. این تحقیق به دنبال پاسخ گویی به این سؤال اصلی است که: آیا تفاوت در نوع بسیج منابع در اختیار کاندیدها بر روی پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 تأثیرگذار بوده است؟ جهت تهیه ابزار تحقیق و طراحی شاخص های آن از طریق روش دلفی استفاده شد که با احصاء 50 نفر از اساتید علوم سیاسی دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امام صادق (ع)، شاخصهای تأثیرگذار بر پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود به دست آمد و در نهایت ابزار تحقیق مشخص گردید. جامعه مورد تحقیق دانشجویان دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امام صادق (ع) بوده اند، که با استفاده از فرمول کوکران، میزان حجم نمونه از جامعه اصلی با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 400 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده، و روایی آن از طریق روایی محتوایی، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90% محاسبه گردیده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. طبق آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل منابع سیاسی، منابع فرهنگی، منابع رسانه¬ها، منابع اجتماعی منابع اقتصادی رابطه معنی داری با پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود مشاهده گردید. طبق نتایج رگرسیون، متغیرهای منابع فرهنگی با ضریب 35%، منابع رسانه 25%، منابع اجتماعی با ضریب 21 %، منابع سیاسی با ضریب 14%، و منابع اقتصادی با ضریب 13% به طور مستقیم بر پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود مؤثر بوده¬اند. ضریب تعیین(918/0 =R2) به¬دست آمده، حاکی از آن است که حدود 92 درصد از تغییر پذیری متغیر پیروزی یک کاندیداها بر رقبای خود به واسطه متغیرهای مستقل تحقیق تبیین می شود.
    Abstract
    Abstract Election can be considered as one of the most influential political phenomena, particularly in democratic systems. Elites’ circulation, changes in policies and strategies, basic changes in political discourse and attitudes are accounted as evident in elections. In presidential systems, due to the role and position of the executive power, the presidential election always gets more interests compared to other elections. Predicting election results and the winner are of great importance for the political systems as well as candidates’ supporters, and even other nations. All these sensitivities and influences have made elections be the center of researchers’ attention in politics, sociology, psychology and other fields of sciences. The aim of the present research was to identify and determine the effect of differences in the types of resources available to candidates, on a candidate's victory over other competitors. The research was an applied one in terms of results and consequences, and it was a causal-comparative research in terms of its aims. This dissertation sought to answer the main question: were there any differences in the type of recruitment of resources at the disposal of the candidates to be victorious over its rivals in the presidential election of 1392? To design the data collection instrument and indexes, the Delphi method was used and a questionnaire was given to 50 professors from Shahid Beheshti University, Allameh Tabatabai University, and Imam Sadeq University to determine the influencing factors in a candidate's victory. The population of the research included college students from the above named universities. By stratified random sampling and using Cochran’s formula, 400 students were selected as the sample. As stated above, the data collection instrument was a questionnaire, and its content validity was determined, while its reliability was also calculated using Cronbach's alpha coefficient which was calculated as 0.90. To analyze the data, Pearson Product-Moment correlation and regression were used. The Pearson correlation coefficient showed a significant relationship between the independent variables of political, cultural, media, social, and economic resources for a candidate to win over the competitors. According to the regression analysis, cultural, media, social, political, and economic resources contributed to the victory of one candidate over its competitors by 35%, 25%, 21%, 14% and 13%, respectively. The coefficient of determination (R2= 0.918) indicated that 92% of candidates’ victory can be determined by the independent variables.