عنوان پایان‌نامه

ارائه مدلی جامع برای قیمت گذاری خدمات حسابرسی با استفاده از منطق گازی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدلی جامع برای قیمت گذاری خدمات حسابرسی با استفاده از منطق گازی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75860;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1100
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محمدرضا نیکبخت

    نحوه تعیین حق الزحمه ی حسابرسی، یکی از چالش های اساسی حرفه ی حسابرسی است. قیمت گذاری صحیح و منطقی خدمات حسابرسی منجر به کارایی بهتر خدمات حسابرسی و شکل گیری بازار خدمات تخصصی حسابرسی می گردد. به همین دلیل در این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر قیمت-گذاری خدمات حسابرسی به روش تحلیل سلسه مراتبی فازی پرداخته شده است. برای گردآوری داده ها، خبرگان حسابرسی بعنوان جامعه آماری انتخاب و از پرسشنامه ی مقایسات زوجی استفاده شده است. با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس، وزن های هر یک از عوامل، تعیین و با بکارگیری نمودار پاره تو مشخص شد که 80 درصد حق الزحمه های حسابرسی تابع 9 عامل به ترتیب اولویت شامل حجم عملیات، پیچیدگی عملیات، کیفیت کنترل های داخلی صاحب کار، پراکندگی جغرافیایی عملیات، اندازه ی واحد مورد رسیدگی، حسابرسی نخستین، نوع اظهارنظرهای سنوات قبل و سنوات تصدی مسئولیت حسابرسی در یک شرکت می باشد که لازم است موسسه ها و سازمان حسابرسی در تعیین حق الزحمه های حسابرسی به عوامل مزبور بر اساس اولویت و وزن آنها توجه نمایند.
    Abstract
    How to determine the audit fees is one of the main challenges of auditing. Correct and logical pricing auditing services leads to better performance of auditing services and forms specialized audit services market. For this reason, identifying and ranking of the effective factors on the pricing of audit services have been considered by using fuzzy logic in this study. For data collection, audit experts was selected as statistical society and paired comparisons questionnaire was used. Using Expert Choice software, the weight of each factor identified and by using Pareto charts was determined that 80 percent of audit fees depend on 9 factors including volume of operations, complexity of operations, the quality of client's internal control, the geographical distribution of operation, the size of the entity, the premier audit, type of previous years comments and of experience to office audit in a company that necessary for auditing institutes and organizations in order to specify auditing fee, pay attention to above factors based on their value.