عنوان پایان‌نامه

بررسی فقهی و حقوقی دیه زن در مذاهب اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فقهی و حقوقی دیه زن در مذاهب اسلامی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 685;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70734
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسین داورزنی

    براساس قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق نظریه مشهور بسیاری از فقیهان شیعه و سنی، دیه زن نصف دیه مرد است. این رأی در میان فقها، مخالفانی نیز دارد. دلیل عمده گروه اول تصریح تعدادی از روایات مبنی بر تنصیف است. گروه دوم نیز با تمسک به اطلاق آیات قرآنی و وجود روایات دال بر مساوات بر تساوی دیه زن و مرد حکم کرده اند. از طرفی همخوان نبودن حقوق زن و مرد در قوانین کشورمان، با برداشت سنتی و غیر همه جانبه از برخی احکام و قوانین اسلامی، در قوانین بین المللی باعث ایجاد شبهات در این خصوص گردیده است. در این پژوهش که در مقام تبیین نظر قرآن و تثبیت آن است، کنکاش می شود ضمن بررسی ادله طرفین و خارج نشدن فقه از چهارچوب قواعد اجتهادی و اتکاء به منابع وحیانی، به تقویت نظریه مساوات پرداخته تا اصل مکتب و نظام معرفتی و حقوقی اسلام مورد تردید قرار نگیرد. همچنین با نتایج دست یافته به دیدگاهی دست یابیم تا اختلافات وارده در این خصوص را رفع نماییم.
    Abstract
    Based on the penal code of the Islamic Republic of Iran and according to many of the Shiite and Sunni Jurisconsulants' well-known theories, women's blood money is half of the men's. This verdict has opponents among jurisconsultants. The main reason of the first group is to clarify a number of narratives on bisection. The second group has ruled based on resorting to meaning of the Holy Qur'an and available narratives indicating equality of men and women's rights. On the other hand, since men and women's right in the laws of our country is not compatible and also traditional and not all-round deduction of some of the Islamic verdicts and laws has caused doubts on this matter in the International Laws. On this discussion, which wants to prove the generality of the Holy Qur'an its consolidation will be consulted. In addition to examining the reasons of the both sides and for jurisprudence, not going beyond the framework of the exegesis of divine law's rules and reliance on inspirational sources, we start to strengthening the equality theory in order to prevent any doubt on the original school and the Islam's cognitive and legal systems. Also, according to the results we will achieve a point of view to resolve the disputes in this matter.