عنوان پایاننامه
بررسی نقش مطبوعات تجاری در ارزش گذاری اطلاعات حسابداری شرکت های پذیرفته شده ی بورس اوراق بهادار تهران
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1033;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74907
- تاریخ دفاع
- ۱۳ تیر ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمدرضا وطن پرست
- استاد راهنما
- ساسان مهرانی
- چکیده
- در این رساله ارتباط بین پوشش خبری اعلان سود سالانه شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سوی مطبوعات و رسانه¬های تجاری با ارزش¬گذاری اطلاعات حسابداری مورد بررسی قرار گرفت. نمونه¬ی آماری پژوهش شامل 14? شرکت در طی دوره¬ی زمانی 1390 لغایت1393 بوده است. پوشش¬های خبری برای 588 اعلان سود سالیانه انجام شد که از این تعداد 287 اعلان سود در قالب خبرهای کوتاه و 301 اعلان نیز به صورت مقاله¬های کامل خبری توسط رسانه¬ها مورد توجه قرار گرفتند. از خبرهای کوتاه به عنوان جایگزینی برای نقش انتشاردهندگی و مقاله¬های کامل خبری نیز به عنوان نقش ایجادکنندگی اطلاعات استفاده شد. یافته¬های پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین پوشش خبری اعلان سود سالانه توسط مطبوعات تجاری با ارزش¬گذاری اشتباه اقلام تعهدی جریان¬های نقدی می¬باشد. همچنین عدم وجود رابطه معنادار بین ارزش¬گذاری اشتباه اقلام تعهدی با نقش انتشاردهندگی اطلاعات توسط مطبوعات تجاری و وجود رابطه معنادار بین ارزش¬گذاری اشتباه جریان¬های نقدی با نقش انتشاردهندگی اطلاعات توسط مطبوعات تجاری مشاهده شد. از سوی دیگر رابطه معنادار بین ارزش¬گذاری اشتباه اقلام تعهدی با نقش ایجادکنندگی اطلاعات توسط مطبوعات تجاری حاصل نگردید اما وجود رابطه معنادار بین ارزش¬گذاری اشتباه جریان¬های نقدی با نقش ایجادکنندگی اطلاعات توسط مطبوعات تجاری مورد تایید قرار گرفت.
- Abstract
- ABSTRACT This study investigates the relationship between press coverage around of the annual earnings announcement and the pricing of accounting information among listed companies in Tehran Stock Exchange. Our Samples consisted of 147 companies during the period 1390 to 1393. We selected 588 news coverage for annual earnings announcement which were consist of 287 flash news and as well as 301 full articles. We use the flash news as a proxy for the level of dissemination of firm-provided information by the press. We further use the full articles as a proxy for the level of the amount of new information provided by the press. The findings suggest that there is no significant relationship between the coverage of the annual earnings announcement with both accruals and cash flows mispricing. We also find that there is no significant relationship between the accruals mispricing and the role of information disseminating by the press. While the relationship between cash flows mispricing and the role of information disseminating was significant. On the other sight, we do not find any relationship between the accruals mispricing with the role of information creation by the press. Finally, the results show that there is a significant relationship between cash flows mispricing with the role of information creation by the press.