عنوان پایاننامه
ارائه مدل یکپارچه مدیریت راهبردی نوآوری فناورانه برای شرکت های ایرانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات
- رشته تحصیلی
- مدیریت تکنولوژی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1311;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79521;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1311;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79521
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد احمدزاده قاسم آبادی
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- علیرغم تعداد زیاد تحقیقات انجام شده در حوزه مدیریت راهبردی و فناوری، مطالعات گذشته عمدتاً به ارائه مدلهای مرتبط با شناسایی و ارائه لیستی از فاکتورهای سطح کلان در سطح مدیریت فناوری و یا مدیریت راهبردی اشاره داشته اند. همچنین در این تحقیقات، صنعت خاصی بعنوان بستر اصلی پژوهش، مورد توجه قرار نگرفته است. اما این رساله، اولین پژوهشی است که با دید یکپارچه به بررسی پدیده مدیریت راهبردی نوآوری در صنعت فناوری اطلاعات و با روش نظریه داده بنیاد پرداخته است و دسته بندی مشخصی به صورت شرایط علی، مقوله محوری، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدهای مدل ارائه داده است. نتایج این پژوهش، نشان می دهد که با پیاده سازی مدل حاضر، شرکت های خصوصیِ کوچک و متوسط فعال در صنعت فناوری اطلاعات ایران می توانند به پیامدهای سازمانی، فنی، دانشی و تجاری مشخص شده دست یابند و در نهایت با پیاده سازی کل مدل، برای سازمان و مشتری خود ارزش آفرین باشند و پلت فرم نوآوری را در سازمان خود بهینه نمایند. همچنین از دو منظر میزان اهمیت و میزان اجرای راهبردهای 8 گانه پیشنهادی، مراحل جستجو، انتخاب، اکتساب، پیاده سازی، ارزش گذارو فروش و نیز اهرم سازی ثانویه از نوآوری، بیشترین اهمیت را داشته و از منظر میزان اجرا، از بین راهبردهای 8 گانه پیشنهادی کلیه مراحل به جز مرحله محافظت از نوآوری، در شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات در حال اجرا می باشند. مهم ترین محدودیت پژوهش، بستر پیاده سازی آن است که با توجه به روش تحقیق انتخاب شده (نظریه داده ینیاد) امکان تعمیم آن به سایر حوزه ها وجود دارد.
- Abstract
- Despite a good deal of research in the field of strategic management and technology, previous researches were only focusing on high level factors or just focusing on strategic management. Furthermore, in these researches there is no predefined context as a main one. But this thesis is the first integrated research, studying Strategic Management of innovation in the Field of Information Technology using grounded theory method. In this research, there are definitive categorization for casual conditions, main phenomenon, context conditions, Intervening conditions, strategies or reflections and consequences for each of 8 steps of the model and also for the whole one. Results of this research demonstrates that by Implementation of each step of the model, IT-Based companies can achive predefined organizational, technical, knowledge-based and also commercial outcomes of each step and finally the ultimate outcomes of the whole model, value creation and optimization of innovation platform, will also be achievable. Correspondingly, considering importance and implementation perspectives, out of 8 steps of the model, Searching, Selecting, Acquisition, Implementation, Valuation & selling and finally leveraging of Innovation are so important from importance point of view. From implementation in Iranian IT companies’ outlooks, all 8 steps are imperative, except innovation protection. The main constrain of this research is the context of it, IT Industry, which is negligible based on the grounded theory research methodology capability. We can also outspread the grounded based model to other areas.Keywords: Innovation Management, Strategic Management, Technological Innovation, IT, Grounded Theory.