عنوان پایاننامه
بررسی زمینه ها و پیامدهای ظهور مذاهب فقهی
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 569د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73332;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 569د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73332
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمدصالح مصلح
- استاد راهنما
- حسین داورزنی, محمدرضا رضوان طلب
- چکیده
- نخستین تفاوتِ نگرش بعد ازوفات رسول خدا برسرجانشینی ایشان بود که موجب ظهورِ دو مذهب بزرگِ اهل سنت واهل تشیع گردید؛ شکل گیری مذاهب فقهی در درون اهل سنت نیز محصولِ روند تاریخی، اجتماعی، سیاسی و علمی بوده است که بعد از دوخلیفه اول رقم خورده است. دخالتِ سیاست و فقدانِ جسارتِ تجدید در جامعه اسلامی- مخصوصا جوامع اهل سنت- موجب شد تا بعد از سه قرن از وفات رسول خدا، باب اجتهاد بسته شود و سایه تقلید بر جهان اسلام فراگیر شد و درنتیجه رقابتهای ناسالم میان مذاهب فقهی بازوال برخی و تداوم برخی پیش آمد. اما در مقابل، اجتهاد در مذهب اهل تشیع پیوسته زنده بوده است و جز فترتی بعد از وفات شیخ طوسی، دیگر متوقف نشده است و کسی قائل به توقف اجتهاد دراین مذهب نمی باشد، امروزه نیز با توافر شروط، فقیهان حق اجتهاد را در نزد اهل تشیع دارند، ما در این رساله عوامل تاثیر گذار بر تعدد آراء فقهی و تبدیل شدن آنها به مکتب فقهی، توضیح می دهیم و نتیجه میگیریم که حصر مذاهب فقهی توسعه حقوقی و امکان تطبیق فقه اسلامی راه شرایط زمان و مکان محدود نموده است.
- Abstract
- The first dereference of attitude after Holy Prophet passed away was on his successor that led in to creation of two major religions; the Shiite and Sunni. Formation of jurisprudential religions within Sunni has been the consequence of historical, social, political and scientific trend that has occurred after the first two caliphs. Political interference and lack of renewal courage within Islamic society in particular Sunnis resulted in the gate of Ijtihad to be closed for three centuries after the Holy Prophet passed away and the shadow of the imitation became pervasive. As a result, a ruinous completion was formed among jurisprudential religions putting one through destruction and one another to be continued. However, in contrast, Ijtihad has been alive among Shiites and has been ongoing except a recess period after Sheikh Toosi was demised and no one believes that Ijtihad has had a stoppage in this religion. Todays, jurisconsultswith plenty of conditions have the right of Ijtihad among Shiites. In this thesis, we discuss factors affecting the multiplicity of jurisprudential opinions and turning them to a jurisprudential school. We concluded that jurisprudential religions restriction, legal development and possibility of Islamic jurisprudence match are limited by spatial and temporal conditions.