عنوان پایان‌نامه

بررسی رویکرد کنت ول اسمیت به دین



    دانشجو در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رویکرد کنت ول اسمیت به دین" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 566د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72690;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 566د;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72690
    تاریخ دفاع
    ۰۶ بهمن ۱۳۹۴

    ویلفرد کنت‌ول اسمیت یکی از دین پژوهان و اندیشمندان بزرگ قرن بیستم به شمار می آید. این پژوهش به بررسی دین شناسی و رویکرد او به دین، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با مراجعه به آثار او می پردازد. دین پژوهی در نظر اسمیت مطالع? اشخاص و ایمان آنهاست. از دیدگاه اسمیت باید از رویکردها و روش های مختلف برای درک و شناخت زندگی دینی بشر استفاده کرد. البته او در نوشته هایش اغلب رویکردهای پدیدارشناختی، مقایسه ای و تاریخی را به کار می گیرد. از ویژگی های رویکرد اسمیت به دین می توان شخص گرایی و انسان محوری، موضوع محوری و پرهیز از تاکید بیش از حد بر روش، کثرت گرایی روشی، تاکید بر رویکرد مبتنی بر گفتگو و روش پرسش از خود افراد دیندار و استفاده از روش معرفت شناختیِ خودآگاهی انتقادی جمعی را نام برد. اسمیت به عنوان یک دین پژوه و متالّه با دغدغ? برقراری صلح و آشتی میان هم? افراد بشر از ملیت ها و دیانت های مختلف، بر وحدت جامع? بشری تاکید می کند و به دنبال یک الهیات جهانی بر مبنای ایمان و وحدت تاریخ دینی بشر است. در نظر او دین عبارت است از ایمان و سنت انباشته. ایمان، پاسخ شخصیِ انسان به امر متعالی است که غیر قابل مشاهده، امری مشترک در هم? انسانها و متمایز از باور است. سنت انباشته صورت و تجلی ایمان است که امری تاریخی، قابل مشاهده و متنوع است. اسمیت طرفدار کثرت گرایی دینی است. او راه رسیدن به الهیات جهانی را گفتگوی بین ادیان بزرگ جهان و مطالع? مقایسه ای سنت های دینی جهان می داند.
    Abstract
    Wilfred Cantwell Smith is considered one of the great scholars and thinkers of the twentieth century in the study of religion. This study investigates his opinion and approach about religion and the study of religion, using descriptive and analytical approach to his works. According to Smith, study of religion is study of persons and their faith. Different approaches and methods, in his view, should be used to understand the religious life of mankind. Nonetheless, he often employs phenomenological, comparative and historical approaches in his writings. Some features of his approach to the religion are person-centrism, issue-centrism, avoiding too much emphasis on methodology, methodological pluralism, insisting on dialogue-based approach, emphasis on the question of religious people as a method and using corporate critical self-consciousness as an epistemological method. Smith as a scholar and theologian, concerned with peace and reconciliation among all human beings of different nationalities and religion, emphasize the unity of human society and are looking for a world theology based on faith and unity of the religious history of the humankind. In his opinion, religion is faith and cumulative tradition. Faith is a personal response of man to the transcendent. Faith is invisible, common in all humans and distinct from belief. Cumulative tradition is an expression of faith. It is visible, historical and diverse. Smith is a religious pluralist. In his view, a world theology is obtained through dialogue between the major world religions and comparative study of the world's religious traditions.